Ulkoilun vaikutus lasten välisiin vuorovaikutustilanteisiin varhaiskasvatuksessa
Riihihuhta, Aino (2025)
Riihihuhta, Aino
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716600
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ulkoilun merkitystä lasten välisissä vuorovaikutustilanteissa varhaiskasvatuksessa sekä selvittää, miten ulkoympäristö voisi tukea sosiaalisten taitojen kehittymistä ja vähentää ristiriitatilanteita. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota varhaiskasvatuksen ammattilaisille käytännönläheistä tietoa ja kehittämisideoita lasten vuorovaikutuksen ja hyvinvoinnin tukemiseksi. Tulosten hyödynsaajina olivat erityisesti varhaiskasvatuksen toimijat ja kasvatushenkilöstö.
Kehittämistehtävänä oli havainnoida ja analysoida ulkoilun vaikutuksia lasten sosiaalisiin ja vuorovaikutustaitoihin kahdeksan viikon päiväkirjamuotoisen lähestymistavan avulla. Opinnäytetyö pohjautui tietoperustaan, joka tarkasteli ulkoilun, fyysisen aktiivisuuden ja varhaiskasvatuksen välisiä yhteyksiä lasten sosiaaliseen kehitykseen. Opinnäytetyössä käytettiin autoetnografisia menetelmiä, joissa keskiössä olivat lasten vuorovaikutustilanteiden havainnointi ja dokumentointi. Päiväkirjamuoto mahdollisti kattavan ja jatkuvan analyysin erilaisista ulkoympäristöissä ilmenneistä tilanteista.
Opinnäytetyön keskeiset tulokset kuvasivat ulkoympäristön myönteisiä vaikutuksia lasten vuorovaikutustilanteisiin, kuten konfliktien vähenemistä ja ryhmädynamiikan paranemista. Lisäksi työn tulokset osoittivat ulkoilun merkityksen lasten tunnetilojen ja leikkikavereiden valinnan kannalta. Päätelmissä esitettiin suosituksia ulkoilun tavoitteellisempaan hyödyntämiseen varhaiskasvatuksessa ja ehdotettiin konkreettisia kehittämistoimenpiteitä.
Kehittämistehtävänä oli havainnoida ja analysoida ulkoilun vaikutuksia lasten sosiaalisiin ja vuorovaikutustaitoihin kahdeksan viikon päiväkirjamuotoisen lähestymistavan avulla. Opinnäytetyö pohjautui tietoperustaan, joka tarkasteli ulkoilun, fyysisen aktiivisuuden ja varhaiskasvatuksen välisiä yhteyksiä lasten sosiaaliseen kehitykseen. Opinnäytetyössä käytettiin autoetnografisia menetelmiä, joissa keskiössä olivat lasten vuorovaikutustilanteiden havainnointi ja dokumentointi. Päiväkirjamuoto mahdollisti kattavan ja jatkuvan analyysin erilaisista ulkoympäristöissä ilmenneistä tilanteista.
Opinnäytetyön keskeiset tulokset kuvasivat ulkoympäristön myönteisiä vaikutuksia lasten vuorovaikutustilanteisiin, kuten konfliktien vähenemistä ja ryhmädynamiikan paranemista. Lisäksi työn tulokset osoittivat ulkoilun merkityksen lasten tunnetilojen ja leikkikavereiden valinnan kannalta. Päätelmissä esitettiin suosituksia ulkoilun tavoitteellisempaan hyödyntämiseen varhaiskasvatuksessa ja ehdotettiin konkreettisia kehittämistoimenpiteitä.