Apteekkikosmetiikan tunnettuus ja mielikuvat : kvantitatiivinen tutkimus apteekkikosmetiikkabrändeistä
Immonen, Viivi; Rautio, Julia (2025)
Immonen, Viivi
Rautio, Julia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716606
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää viiden tunnetun apteekkikosmetiikkabrändin (ACO, Avène, La Roche-Posay, Louis Widmer ja Vichy) tunnettuutta ja kuluttajien niihin liittämiä mielikuvia Suomen markkinoilla. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Oy Transmeri Ab, joka halusi erityisesti tarkastella Louis Widmerin asemaa verrattuna kilpailijoihinsa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla Louis Widmerin brändiä voidaan kehittää ja sen asemaa vahvistaa kotimaisilla markkinoilla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaiset tekijät vaikuttavat kuluttajien bränditietoisuuteen ja ostopäätöksiin apteekkikosmetiikan saralla, sekä miten Louis Widmer sijoittuu tässä kokonaisuudessa. Tietoperustassa käsiteltiin brändin rakentamista, bränditietoisuutta, mielikuvia sekä apteekkikosmetiikan erityispiirteitä kuluttajakäyttäytymisen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin Google Forms -kyselylomakkeella Facebookin kautta. Kyselyyn vastasi yhteensä 140 henkilöä eri ikäryhmistä. Tulosten perusteella ACO, Vichy ja La Roche-Posay olivat tunnetuimpia brändejä, kun taas Louis Widmerin tunnettuus jäi selvästi kilpailijoitaan heikommaksi. Kuitenkin niiden kuluttajien keskuudessa, joille Louis Widmer oli tuttu, mielikuvat olivat selvästi positiivisia ja tuotteet koettiin laadukkaiksi. Kuluttajien brändivalintoihin vaikuttivat erityisesti tuotteen sopivuus omalle ihotyypille, tuotteiden laatu sekä hinta–laatusuhde. Markkinointi, näkyvyys ja suositukset nousivat keskeisiksi tunnettuuteen vaikuttaviksi tekijöiksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Louis Widmerillä on potentiaalia vahvistaa asemaansa Suomen apteekkikosmetiikkamarkkinoilla. Kehitysehdotuksina esitetään muun muassa brändin näkyvyyden lisäämistä, vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämistä ja viestinnän kohdentamista ihonhoidosta kiinnostuneisiin kuluttajiin. Tulokset tarjoavat Oy Transmeri Ab:lle konkreettisia näkökulmia markkinointiviestinnän suunnitteluun ja brändin kehittämiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaiset tekijät vaikuttavat kuluttajien bränditietoisuuteen ja ostopäätöksiin apteekkikosmetiikan saralla, sekä miten Louis Widmer sijoittuu tässä kokonaisuudessa. Tietoperustassa käsiteltiin brändin rakentamista, bränditietoisuutta, mielikuvia sekä apteekkikosmetiikan erityispiirteitä kuluttajakäyttäytymisen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin Google Forms -kyselylomakkeella Facebookin kautta. Kyselyyn vastasi yhteensä 140 henkilöä eri ikäryhmistä. Tulosten perusteella ACO, Vichy ja La Roche-Posay olivat tunnetuimpia brändejä, kun taas Louis Widmerin tunnettuus jäi selvästi kilpailijoitaan heikommaksi. Kuitenkin niiden kuluttajien keskuudessa, joille Louis Widmer oli tuttu, mielikuvat olivat selvästi positiivisia ja tuotteet koettiin laadukkaiksi. Kuluttajien brändivalintoihin vaikuttivat erityisesti tuotteen sopivuus omalle ihotyypille, tuotteiden laatu sekä hinta–laatusuhde. Markkinointi, näkyvyys ja suositukset nousivat keskeisiksi tunnettuuteen vaikuttaviksi tekijöiksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Louis Widmerillä on potentiaalia vahvistaa asemaansa Suomen apteekkikosmetiikkamarkkinoilla. Kehitysehdotuksina esitetään muun muassa brändin näkyvyyden lisäämistä, vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämistä ja viestinnän kohdentamista ihonhoidosta kiinnostuneisiin kuluttajiin. Tulokset tarjoavat Oy Transmeri Ab:lle konkreettisia näkökulmia markkinointiviestinnän suunnitteluun ja brändin kehittämiseen.