Opinnäytetyö päiväkirjamuodossa : Palvelumyyjä vakuutusyhtiössä
Myllyniemi, Jussi (2025)
Myllyniemi, Jussi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716893
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella vakuutusalan palvelumyyjän työtehtäviä ja erityisesti omaa osaamista ja kehittymistä arjen työssä. Työ toteutettiin osana omaa työtä Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fenniassa, ja tutkimusongelmana oli selvittää, miten oma asiantuntijuus kehittyy päiväkirjaseurannan aikana sekä miten itsearviointi ja palaute vaikuttavat tähän kehitykseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin muun muassa myyntiprosessia, asiakaspalvelua, vuorovaikutustaitoja sekä lisämyyntiä vakuutusalalla. Tutkimus toteutettiin päiväkirjamenetelmällä, jossa aineistoa kerättiin säännöllisesti kahden kuukauden ajalta työpäiväkirjan muodossa.
Tutkimuksessa havaittiin, että asiakaspalvelu ja tilanteisiin mukautuminen ovat vahvuuksiani. Osaaminen kehittyi erityisesti myynnillisempään suuntaan, ja asiakastarpeiden kartoittaminen tehostui. Päiväkirjatyöskentely tuki reflektointia ja mahdollisti ammatillisen kasvun seuraamisen käytännön kautta.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin muun muassa myyntiprosessia, asiakaspalvelua, vuorovaikutustaitoja sekä lisämyyntiä vakuutusalalla. Tutkimus toteutettiin päiväkirjamenetelmällä, jossa aineistoa kerättiin säännöllisesti kahden kuukauden ajalta työpäiväkirjan muodossa.
Tutkimuksessa havaittiin, että asiakaspalvelu ja tilanteisiin mukautuminen ovat vahvuuksiani. Osaaminen kehittyi erityisesti myynnillisempään suuntaan, ja asiakastarpeiden kartoittaminen tehostui. Päiväkirjatyöskentely tuki reflektointia ja mahdollisti ammatillisen kasvun seuraamisen käytännön kautta.