Ulkoistettu taloushallinto – Palveluntarjoajan ja asiakkaan välisen kommunikoinnin kehitys
Kaikuranta, Jenni (2025)
Kaikuranta, Jenni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052717036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052717036
Tiivistelmä
Taloushallinto on keskeinen osa yrityksen toimintaa. Taloushallinnon tehtävänä on seurata yrityksen taloudellisia tapahtumia ja tuottaa taloudellista informaatiota yritykselle ja muille sidosryhmille. Yritys voi hoitaa itse taloushallintonsa, tai ulkoistaa siitä osan tai sen kokonaisuudessaan. Ulkoistamisella tavoitellaan työn ja toiminnan tuottavuuden parantamista. Ulkoistamisen haittoja voi olla ulkoistajan liiallinen ajankäyttö omiin ydintoimintoihinsa, joka aiheuttaa puutteellista ymmärrystä sekä tiedon vaihtoa palveluntarjoajan kanssa.
Tutkimuksen toimeksiantaja oli tilitoimisto X, jolle asiakkaan kirjanpito on ulkoistettu. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää palveluntarjoajan ja asiakkaan välistä kommunikoinnin tarvetta ja sen sujuvuutta reskontrien työtehtävien osalta. Tavoitteena oli löytää ne työnvaiheet, joissa kommunikointia tarvitaan asiakkaan kanssa eniten ja etsiä keinot sen kehittämiseen sekä vähentämiseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kyselyllä reskontrien hoitajilta.
Tutkimustulosten perusteella kommunikoinnissa on kehittämisen tarvetta etenkin myyntilaskutusten tekemisen sekä ostolaskujen tarkastamisen osalta. Kommunikointia asiakkaan kanssa voitaisiin saada sujuvammaksi osoitteiden saatavuuden parantamisella, automaattisilla viesteillä sekä työtehtävien standardisoinnilla.
Tutkimuksen toimeksiantaja oli tilitoimisto X, jolle asiakkaan kirjanpito on ulkoistettu. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää palveluntarjoajan ja asiakkaan välistä kommunikoinnin tarvetta ja sen sujuvuutta reskontrien työtehtävien osalta. Tavoitteena oli löytää ne työnvaiheet, joissa kommunikointia tarvitaan asiakkaan kanssa eniten ja etsiä keinot sen kehittämiseen sekä vähentämiseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kyselyllä reskontrien hoitajilta.
Tutkimustulosten perusteella kommunikoinnissa on kehittämisen tarvetta etenkin myyntilaskutusten tekemisen sekä ostolaskujen tarkastamisen osalta. Kommunikointia asiakkaan kanssa voitaisiin saada sujuvammaksi osoitteiden saatavuuden parantamisella, automaattisilla viesteillä sekä työtehtävien standardisoinnilla.