Meidän esi-isämme : sarja-asun suunnitteluprosessi digitaalisille & painetuille kirjan kansille
Myllynen, Saara (2025)
Myllynen, Saara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052717009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052717009
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään sarja-asun suunnitteluprosessia painetuille ja digitaalisille kirjan kansille. Työssä tarkastellaan kirjankansien roolia, niiden kehitystä, sekä suunnittelullisia eroja ja yhtäläisyyksiä eri formaattien välillä. Erityisenä painopisteenä on klassikkoteosten uusiin painoksiin kohdeyleisölle sopivan sarja-asun suunnittelu, jossa kansien tulee samanaikaisesti erottua yksilöllisesti, ja muodostaa yhtenäinen kokonaisuus.
Suunnitteluprosessissa käytettiin kirjallisuusanalyysiä, markkinatutkimusta, rinnakkaisvertailua, sekä asiantuntijahaastattelua. Sisällön analyysillä selvitettiin kirjojen keskeiset teemat ja lähtökohdat kansille. Rinnakkaisvertailussa tutkittiin, miten digitaalinen ja painettu mediaympäristö vaikuttivat suunnitteluratkaisuihin. Markkinatutkimuksella kartoitettiin klassikkokirjojen sarja-asujen visuaalista ja kaupallista kenttää.
Keskeisinä tuloksina havaittiin, että digitaalisen ja painetun kiwrjan suunnittelun erot liittyvät erityisesti formaattiin, käyttötarkoitukseen ja kaupallisiin tavoitteisiin. Produktion lopulliset kansiratkaisut syntyivät julkisten kuvapankkikuvien kollaasitekniikalla, jossa yhdistyivät historiallinen kuvasto, moderni väripaletti ja kirjaintyyppien yhdistely sekä klassikkojen genrekonventioiden huomioon ottaminen. Tällä ratkaisulla pyrittiin säilyttämään kirjojen klassinen arvo tuoden ne nykypäivän kuluttajille. Tuloksista pääteltiin, että digitaalisten ja painettujen kansien suunnittelussa keskeistä on joustavuus ja yksityiskohtien huolellinen yhteensovittaminen eri formaateissa. This thesis explores the design process of a series design for printed and digital book covers. It examines the role and evolution of book covers, as well as the design differences and similarities between formats. The focus lies in designing a cohesive series design for new editions of classic works, where each cover must stand out individually while also forming a unified whole.
The design process incorporated literary analysis, market research, and an expert's interview. The content analysis was used to identify the key themes of the books and inform the visual direction. The comparative analysis explored how digital and printed media environments effect design decisions, while the market research mapped the visual and commercial landscape of classics.
The main findings indicate that the design differences between digital and printed books are primarily tied to format, intended use, and commercial objectives. The final covers were created using a collage technique with public domain imagery, combining historical visuals, a modern color palette, mixed typefaces, and an awareness of genre conventions of the classics. This approach aimed to preserve the value of the classics while making them accessible and appealing to contemporary audiences. The results suggest that flexibility and careful coordination of details across formats are essential in designing for both digital and printed covers.
Suunnitteluprosessissa käytettiin kirjallisuusanalyysiä, markkinatutkimusta, rinnakkaisvertailua, sekä asiantuntijahaastattelua. Sisällön analyysillä selvitettiin kirjojen keskeiset teemat ja lähtökohdat kansille. Rinnakkaisvertailussa tutkittiin, miten digitaalinen ja painettu mediaympäristö vaikuttivat suunnitteluratkaisuihin. Markkinatutkimuksella kartoitettiin klassikkokirjojen sarja-asujen visuaalista ja kaupallista kenttää.
Keskeisinä tuloksina havaittiin, että digitaalisen ja painetun kiwrjan suunnittelun erot liittyvät erityisesti formaattiin, käyttötarkoitukseen ja kaupallisiin tavoitteisiin. Produktion lopulliset kansiratkaisut syntyivät julkisten kuvapankkikuvien kollaasitekniikalla, jossa yhdistyivät historiallinen kuvasto, moderni väripaletti ja kirjaintyyppien yhdistely sekä klassikkojen genrekonventioiden huomioon ottaminen. Tällä ratkaisulla pyrittiin säilyttämään kirjojen klassinen arvo tuoden ne nykypäivän kuluttajille. Tuloksista pääteltiin, että digitaalisten ja painettujen kansien suunnittelussa keskeistä on joustavuus ja yksityiskohtien huolellinen yhteensovittaminen eri formaateissa.
The design process incorporated literary analysis, market research, and an expert's interview. The content analysis was used to identify the key themes of the books and inform the visual direction. The comparative analysis explored how digital and printed media environments effect design decisions, while the market research mapped the visual and commercial landscape of classics.
The main findings indicate that the design differences between digital and printed books are primarily tied to format, intended use, and commercial objectives. The final covers were created using a collage technique with public domain imagery, combining historical visuals, a modern color palette, mixed typefaces, and an awareness of genre conventions of the classics. This approach aimed to preserve the value of the classics while making them accessible and appealing to contemporary audiences. The results suggest that flexibility and careful coordination of details across formats are essential in designing for both digital and printed covers.