Työntekijöiden ja esimiesten näkemyksiä etäjohtamisesta
Sivonen, Minna (2015)
Sivonen, Minna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504164423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504164423
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia etäjohtamista esimiesten ja työntekijöiden näkökulmista. Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus johon tietoa kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimukseen osallistui kolme yritystä jotka kaikki toimivat IT-alalla. Yksi yritys tarjosi palveluita IT-infrastruktuurin kehittämiseen ja hallintaan, toinen oli tiedolla johtamiseen erikoistunut palveluyritys ja kolmannen liiketoimintaa olivat palvelu- ja projektijohtamisen käytännöt. Jokaisesta yrityksestä haastatteluun osallistui vähintään yksi esimies ja kaksi asiantuntijaa. Kaikki haastatellut henkilöt tekivät töitä myös etätyönä ja heitä myös etäjohdettiin.
Haastatteluista nousi selkeästi esille neljä teemaa: ihminen, organisaatio, tekniikka ja kehittäminen. Opinnäytetyössä keskitytään etätyön ja etäjohtamisen inhimillisiin piirteisiin eikä etätyössä käytettyjä tekniikoita ja sovelluksia esitellä tarkemmin.
Opinnäytetyössä haettiin vastauksia siihen miten työntekijöiden ja esimiesten näkemykset etäjohtamisesta ja sen tarpeista eroavat toisistaan ja siihen miten etäjohtamista voitaisiin kehittää. Haastatteluista voitiin nähdä, että näkemykset olivat melko samankaltaisia. Suurimmat erot syntyivät yritysten organisaatiokulttuurista ja -rakenteista.
Kehityskohteet liittyivät myös yritysten organisaatiorakenteisiin joissa on tärkeää ottaa myös etätyön ja etäjohtamiseen tuoma ulottuvuus huomioon. Etäjohtamista voi myös kehittää muokkaamalla yrityksen viestintää ja kommunikointia etätyömalliin sopivammaksi.
Haastatteluista nousi selkeästi esille neljä teemaa: ihminen, organisaatio, tekniikka ja kehittäminen. Opinnäytetyössä keskitytään etätyön ja etäjohtamisen inhimillisiin piirteisiin eikä etätyössä käytettyjä tekniikoita ja sovelluksia esitellä tarkemmin.
Opinnäytetyössä haettiin vastauksia siihen miten työntekijöiden ja esimiesten näkemykset etäjohtamisesta ja sen tarpeista eroavat toisistaan ja siihen miten etäjohtamista voitaisiin kehittää. Haastatteluista voitiin nähdä, että näkemykset olivat melko samankaltaisia. Suurimmat erot syntyivät yritysten organisaatiokulttuurista ja -rakenteista.
Kehityskohteet liittyivät myös yritysten organisaatiorakenteisiin joissa on tärkeää ottaa myös etätyön ja etäjohtamiseen tuoma ulottuvuus huomioon. Etäjohtamista voi myös kehittää muokkaamalla yrityksen viestintää ja kommunikointia etätyömalliin sopivammaksi.