Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ravintolan palveluiden kehittäminen

Tammi, Minna (2025)

Avaa tiedosto
Tammi_Minna.pdf (1.059Mt)
Lataukset: 


Tammi, Minna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716894
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Ravintola Pausen palveluiden kehittämistarpeita ja laatia kehitysehdotuksia kilpailukyvyn parantamiseksi. Toimeksiantajana toimi Compass Group, joka halusi analysoida alueen kilpailutilannetta ja kehittää ravintolansa toimintaa vastaamaan paremmin asiakastarpeita.

Tietoperustassa käsiteltiin ravintolapalveluiden keskeisiä käsitteitä kuten asiakaskokemusta, palvelun kehittämistä, palvelun laatua sekä niiden roolia asiakaslähtöisessä palvelutarjonnassa. Näiden käsitteiden avulla tarkasteltiin, miten ravintolat voivat parantaa asiakastyytyväisyyttä ja luoda kilpailuetua.

Tutkimus toteutettiin helmi-maaliskuussa asiakastyytyväisyyskyselynä, benchmarking- ja havainnointimenetelmää käyttäen. Asiakastyytyväisyyskyselyyn saatiin vastauksia 19 kpl. Kyselyyn oli mahdollista vastata kahden viikon ajan. Benchmarking-menetelmää hyödynnettiin vertailemalla neljän kilpailevan ravintolan palveluita. Havainnointia käyttämällä saatiin kattavampi kuva asiakkaiden käyttäytymisestä ja odotuksista.

Tutkimus osoitti, että Ravintola Pausen kilpailukyvyn parantaminen edellyttää muun muassa ruokalistan monipuolistamista, henkilökunnan asiakaslähtöisen koulutuksen lisäämistä sekä asiakaspalautteen järjestelmällistä keräämistä ja hyödyntämistä. Lisäksi markkinointitoimenpiteiden, erityisesti digitaalisten näyttöjen ja some kanavien hyödyntäminen, voisi merkittävästi parantaa asiakastyytyväisyyttä ja lisätä asiakasmäärää. Näiden toimenpiteiden avulla Ravintola Pause voi vahvistaa asemaansa alueen ravintolamarkkinoilla ja parantaa asiakaskokemusta.

Tämän tutkimuksen tuloksia tullaan hyödyntämään koko Compass Groupin ravintolatoiminnassa, erityisesti Ravintola Pausen palveluiden kehittämisessä ja kilpailukyvyn parantamisessa. Esitetyt kehitysehdotukset otetaan huomioon laajasti kaikissa yrityksen ravintoloissa. Toimenpiteitä sovelletaan osaksi yrityksen kokonaisstrategiaa tukien asiakaskokemuksen parantamista sekä kilpailukyvyn vahvistamista koko ravintolatoiminnassa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste