Pirkko -toiminnanohjausjärjestelmä psykiatrian vastaanottopalveluissa : esihenkilöiden näkemyksiä tiedon tarpeesta tiedolla johtamisen tueksi
Ruhala, Juho (2025)
Ruhala, Juho
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716982
Tiivistelmä
Erään hyvinvointialueen psykiatrian erikoissairaanhoidon vastaanottopalveluissa ollaan ottamassa käyttöön PIRKKO-toiminnanohjausjärjestelmää toimintaprosessien tehostamisen ja tiedolla johtamisen tueksi. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa psykiatrian vastaanottopalveluissa työskentelevien esihenkilöiden odotuksia toiminnanohjausjärjestelmän tuomista hyödyistä vastaanottopalveluiden toiminnan johtamisessa ja kehittämisessä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää esihenkilöiden näkemyksiä toiminnan johtamisen ja kehittämisen tueksi tarvittavasta tiedosta ja siitä, kuinka toiminnanohjausjärjestelmästä saatavaa tietoa voitaisiin hyödyntää tiedolla johtamisessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, teemahaastattelun menetelmiä hyödyntäen. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta psykiatrian vastaanottopalveluissa työskentelevää esihenkilöä, aikuispsykiatrian, nuorisopsykiatrian ja lastenpsykiatrian erikoisaloilta. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, joko etäyhteydellä Microsoft Teamsilla, tai kasvokkain haastatteluun erikseen varatussa rauhallisessa tilassa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Tutkimusaineiston analysointi toteutettiin temaattisella sisällönanalyysillä ja analyysin työtapana hyödynnettiin aineistolähtöistä koodausta.
Tutkimustulokset osoittivat, että psykiatrian vastaanottopalveluissa työskentelevät esihenkilöt kokivat toiminnan johtamiseen Ja kehittämiseen käytettävän tiedon olevan pirstaleista ja hajallaan eri järjestelmissä. Tarvittavaa tietoa joudutaan koostamaan useasta eri lähteestä ja seurannassa käytetään paljon erikseen tilattavia raportteja, joiden koostamiseen kuluu tarpeettoman paljon aikaa. Johtamisen järjestelmien reaaliaikaisuus ja tiedon integraatio nousi tutkimuksessa merkittäväksi osa-alueeksi päivittäisen toiminnan johtamisessa ja seuraamisessa.
Tärkeänä nähtiin mahdollisuutta hoitojen vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden seuraamiseen myös resurssien kohdentamisen ja kustannusvaikuttavuuden näkökulmasta. Tiedon saannilla koko palveluketjutasoisesti nähtiin olevanmerkitystä potilaan oireidenmukaisen hoidon oikea-aikaiseen kohdentamiseen, hoidon portaiden eri tasoilla.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, teemahaastattelun menetelmiä hyödyntäen. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta psykiatrian vastaanottopalveluissa työskentelevää esihenkilöä, aikuispsykiatrian, nuorisopsykiatrian ja lastenpsykiatrian erikoisaloilta. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, joko etäyhteydellä Microsoft Teamsilla, tai kasvokkain haastatteluun erikseen varatussa rauhallisessa tilassa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Tutkimusaineiston analysointi toteutettiin temaattisella sisällönanalyysillä ja analyysin työtapana hyödynnettiin aineistolähtöistä koodausta.
Tutkimustulokset osoittivat, että psykiatrian vastaanottopalveluissa työskentelevät esihenkilöt kokivat toiminnan johtamiseen Ja kehittämiseen käytettävän tiedon olevan pirstaleista ja hajallaan eri järjestelmissä. Tarvittavaa tietoa joudutaan koostamaan useasta eri lähteestä ja seurannassa käytetään paljon erikseen tilattavia raportteja, joiden koostamiseen kuluu tarpeettoman paljon aikaa. Johtamisen järjestelmien reaaliaikaisuus ja tiedon integraatio nousi tutkimuksessa merkittäväksi osa-alueeksi päivittäisen toiminnan johtamisessa ja seuraamisessa.
Tärkeänä nähtiin mahdollisuutta hoitojen vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden seuraamiseen myös resurssien kohdentamisen ja kustannusvaikuttavuuden näkökulmasta. Tiedon saannilla koko palveluketjutasoisesti nähtiin olevanmerkitystä potilaan oireidenmukaisen hoidon oikea-aikaiseen kohdentamiseen, hoidon portaiden eri tasoilla.