Hugo Boss och coronapandemin : en analys om pandemins ekonomiska konsekvenser och påverkan på lönsamheten i företaget
Johansson, Emilia (2025)
Johansson, Emilia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817130
Tiivistelmä
Hugo Boss, ett globalt klädföretag, drabbades hårt av pandemin, med omfattade nedstängningar av fysiska butiker och en drastisk minskning i försäljningen. Trots dessa utmaningar lyckades företaget återhämta sig genom att anpassa sina strategier och fokusera på e-handeln, vilket blev en viktig del för återhämtningen. Denna studie undersöker vilka områden i företaget som påverkades mest av pandemin, hur företagets lönsamhet förändrades under och efter pandemin och vilka åtgärder vidtogs för att hantera krisen. Analysen baseras på både data från en intervju med butikschefen av en Hugo Boss butik i Helsingfors och från företagets officiella finansiella rapporter. De finansiella områden som undersöks inkluderar nettoomsättning, bruttovinst, nettoresultat, lager, skulder, kassa och EBITDA. Resultaten visar att företagets fysiska butiker var de mest
drabbade, men att den ökande e-handeln hjälpte till att hantera effekterna av minskad efterfråga. Genom att genomföra snabba anpassningar till den nya marknaden kunde Hugo Boss inte bara överleva pandemins effekter utan också fortsätta växa. Företaget presenterade även ”Claim 5”, en strategi som beskriver deras långsiktiga mål efter pandemin, med fokus på flexibilitet, effektivitet och att nå en bredare kundgrupp. Studien visar att trots svåra ekonomiska utmaningar under pandemin, återhämtade sig Hugo Boss snabbt, vilket visar på företagets anpassningsförmåga och långsiktiga hållbarhet.
drabbade, men att den ökande e-handeln hjälpte till att hantera effekterna av minskad efterfråga. Genom att genomföra snabba anpassningar till den nya marknaden kunde Hugo Boss inte bara överleva pandemins effekter utan också fortsätta växa. Företaget presenterade även ”Claim 5”, en strategi som beskriver deras långsiktiga mål efter pandemin, med fokus på flexibilitet, effektivitet och att nå en bredare kundgrupp. Studien visar att trots svåra ekonomiska utmaningar under pandemin, återhämtade sig Hugo Boss snabbt, vilket visar på företagets anpassningsförmåga och långsiktiga hållbarhet.