Päivittäistavarakaupan juomaosaston uudistus ja kehittäminen : tavoitteet, toteutus ja vaikutukset muuttuvassa toimintaympäristössä
Kovanen, Rasmus (2025)
Kovanen, Rasmus
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214513
Tiivistelmä
Päivittäistavarakaupan toimintaympäristö on jatkuvassa muutoksessa, ja kaupan alan toimijoilta vaaditaan nopeaa reagointia asiakastarpeiden, kilpailutilanteen ja ostokäyttäytymisen muutoksiin. Osastojen visuaalisuus, tuotevalikoiman selkeys, laajuus ja ostamisen helppous ovat keskeisessä roolissa, kun tavoitteena on parantaa asiakaskokemusta ja kasvattaa myyntiä. Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin panimojuomaosaston uudistusta Osuuskauppa Hämeenmaan Prisma Holman yksikössä ja sen vaikutuksia liiketoimintaan käytännön tasolla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia muutoksia osastouudistus toi mukanaan myynnin, asiakaskokemuksen ja operatiivisen toimivuuden näkökulmista. Uudistus toteutettiin alkuvuodesta 2025, ja tutkimuksen painopiste oli uudistuksen lyhyen aikavälin vaikutukset osaston myyntiin ja kannattavuuteen. Työssä hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusotetta, ja aineisto kerättiin S-ryhmän raportointityökalujen tuottamista myynti- ja varastotiedoista sekä omakohtaisen havainnoinnin ja työntekijäkokemuksen kautta.
Tutkimustulokset osoittavat, että juomaosaston uudistuksella oli selkeitä positiivisia vaikutuksia. Tuotevalikoima laajeni merkittävästi, esillepano kehittyi houkuttelevammaksi ja tuotteiden löydettävyys parani. Lyhyellä aikavälillä havaittiin myös kasvua myynnissä ja varaston kiertonopeudessa. Samalla nousi esiin jatkokehityskohteita, kuten käytävien kaventumisen välttäminen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että osastouudistukset voivat tarjota konkreettista liiketoiminnallista hyötyä, kun ne toteutetaan asiakaslähtöisesti ja visuaalisen markkinoinnin periaatteita hyödyntäen. Tulosten pohjalta esitetään suosituksia osastojen jatkokehittämiseen ja kaupan sisäisen kilpailukyvyn vahvistamiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia muutoksia osastouudistus toi mukanaan myynnin, asiakaskokemuksen ja operatiivisen toimivuuden näkökulmista. Uudistus toteutettiin alkuvuodesta 2025, ja tutkimuksen painopiste oli uudistuksen lyhyen aikavälin vaikutukset osaston myyntiin ja kannattavuuteen. Työssä hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusotetta, ja aineisto kerättiin S-ryhmän raportointityökalujen tuottamista myynti- ja varastotiedoista sekä omakohtaisen havainnoinnin ja työntekijäkokemuksen kautta.
Tutkimustulokset osoittavat, että juomaosaston uudistuksella oli selkeitä positiivisia vaikutuksia. Tuotevalikoima laajeni merkittävästi, esillepano kehittyi houkuttelevammaksi ja tuotteiden löydettävyys parani. Lyhyellä aikavälillä havaittiin myös kasvua myynnissä ja varaston kiertonopeudessa. Samalla nousi esiin jatkokehityskohteita, kuten käytävien kaventumisen välttäminen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että osastouudistukset voivat tarjota konkreettista liiketoiminnallista hyötyä, kun ne toteutetaan asiakaslähtöisesti ja visuaalisen markkinoinnin periaatteita hyödyntäen. Tulosten pohjalta esitetään suosituksia osastojen jatkokehittämiseen ja kaupan sisäisen kilpailukyvyn vahvistamiseen.