Riskbedömning av HUB Logistics inkommande logistik : en riskanalys
Marttinen, Sebastian (2025)
Marttinen, Sebastian
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817408
Tiivistelmä
Denna studie genomfördes som en riskanalys av inkommande logistik hos HUB Logistics 3PL Oy, med fokus på identifiering och hantering av risker som hotar företagets strategiska mål kring kundförnöjdhet. Studien använde en kvalitativ metod i form av deltagande observation (etnografi) under en period av 10 veckor, kompletterad med informella intervjuer. Metoden valdes för att möjliggöra en direkt observation av arbetsprocesser och minimera risken för förvrängda svar. Teoretiskt utgick studien från riskhanteringsstandarden ISO 31000:2018 och verktyg som SWOT-analys, riskmatris och bowtie-analys.
Tre huvudrisker identifierades: otillräckliga instruktioner och standardisering, bristfällig kommunikation samt brister i 5S och ergonomi. Dessa risker kan leda till förseningar, felhantering och sänkt arbetsmiljö, vilket i förlängningen påverkar kundförnöjdheten negativt. Lösningsförslag inkluderade tydligare rutiner för inlärning av nya anställda, förbättrad intern kommunikation samt investeringar i arbetsredskap och områdesmarkeringar.
Studien beaktar möjligheten för partiska observationer men försäkrar reliabiliteten genom att öppet redovisa för dessa. Resultaten visar dock att en ökad standardisering och satsning på arbetsmiljön kan stärka både effektiviteten och kundrelationerna.
Tre huvudrisker identifierades: otillräckliga instruktioner och standardisering, bristfällig kommunikation samt brister i 5S och ergonomi. Dessa risker kan leda till förseningar, felhantering och sänkt arbetsmiljö, vilket i förlängningen påverkar kundförnöjdheten negativt. Lösningsförslag inkluderade tydligare rutiner för inlärning av nya anställda, förbättrad intern kommunikation samt investeringar i arbetsredskap och områdesmarkeringar.
Studien beaktar möjligheten för partiska observationer men försäkrar reliabiliteten genom att öppet redovisa för dessa. Resultaten visar dock att en ökad standardisering och satsning på arbetsmiljön kan stärka både effektiviteten och kundrelationerna.