Kasvatukselliset kohtaamiset koulunuorisotyössä
Lehtinen, Juho (2025)
Lehtinen, Juho
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052717124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052717124
Tiivistelmä
Tämän päiväkirjapohjaisen opinnäytetyön tarkoitus oli tarkastella kasvatuksellisia kohtaamisia koulunuorisotyön kontekstissa. Tavoitteena opinnäytetyössä oli tarkastella koulunuorisotyön kontekstissa tapahtuvaa kasvatuksellisuutta ja kohtaamistyöskentelyä sekä kehittää koulunuorisotyön menetelmiä ja toimia itsereflektion työkaluna. Opinnäytetyön päiväkirjaosuus on toteutettu syksyn 2024 aikana peruskoulun yläluokkien kanssa työskennellessä. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Tammelan kunta.
Menetelmällisesti tämä opinnäytetyö perustuu päiväkirjamuotoiseen työskentelyyn eli autoetnografiaan. Autoetnografinen menetelmä on laadullinen tutkimustapa, jossa tutkimusaineistona käytetään tutkijan itsensä keräämiä muistiinpanoja. Autoetnografisella tyylillä tuotettuja muistiinpanoja tai päiväkirjamerkintöjä on mahdollista käydä läpi samoilla menetelmällisillä ja teoreettisilla keinoilla kuin kaikkea muutakin laadullista tietoa. Opinnäytetyössä teoreettinen tausta on olennaisessa roolissa. Päiväkirjavaiheen aikana työn arkea reflektoitiin teorian ja viikkotavoitteiden läpi.
Kaikkialla läsnä oleva kohtaamistyö on sosionomin työkentällä olennaista. Yläkoulu sosionomin työkenttänä tuo työhön kasvatuksellisuuden aspektin, mikä värittää muuta tehtävää työtä. Opinnäytetyön aikana korostui dialogisen työotteen rooli kohtaamistilanteissa ja kasvatuksellisuuden vaikuttavuudessa. Yllättävä havainto oli kohtaamistilanteiden erilaisuus, yllättävyys sekä niiden vaatima laaja ammattitaito. Kyky kohdata mielenterveyden ongelmien tai elämän kriisien kanssa painivia nuoria yllättävissä tilanteissa vaatii oman ammattitaidon kehittämistä kyseisiltä osa-alueilta.
Oman ammatillisuuden kehittäminen vaatii halukkuutta oppia ja kykyä tehdä kriittistä itsereflektointia, mitä tämä opinnäytetyö osaltaan tekee.
Opinnäytetyötä voidaan käyttää työelämässä koulussa työskentelevän sosionomin työn kehittämisessä.
Menetelmällisesti tämä opinnäytetyö perustuu päiväkirjamuotoiseen työskentelyyn eli autoetnografiaan. Autoetnografinen menetelmä on laadullinen tutkimustapa, jossa tutkimusaineistona käytetään tutkijan itsensä keräämiä muistiinpanoja. Autoetnografisella tyylillä tuotettuja muistiinpanoja tai päiväkirjamerkintöjä on mahdollista käydä läpi samoilla menetelmällisillä ja teoreettisilla keinoilla kuin kaikkea muutakin laadullista tietoa. Opinnäytetyössä teoreettinen tausta on olennaisessa roolissa. Päiväkirjavaiheen aikana työn arkea reflektoitiin teorian ja viikkotavoitteiden läpi.
Kaikkialla läsnä oleva kohtaamistyö on sosionomin työkentällä olennaista. Yläkoulu sosionomin työkenttänä tuo työhön kasvatuksellisuuden aspektin, mikä värittää muuta tehtävää työtä. Opinnäytetyön aikana korostui dialogisen työotteen rooli kohtaamistilanteissa ja kasvatuksellisuuden vaikuttavuudessa. Yllättävä havainto oli kohtaamistilanteiden erilaisuus, yllättävyys sekä niiden vaatima laaja ammattitaito. Kyky kohdata mielenterveyden ongelmien tai elämän kriisien kanssa painivia nuoria yllättävissä tilanteissa vaatii oman ammattitaidon kehittämistä kyseisiltä osa-alueilta.
Oman ammatillisuuden kehittäminen vaatii halukkuutta oppia ja kykyä tehdä kriittistä itsereflektointia, mitä tämä opinnäytetyö osaltaan tekee.
Opinnäytetyötä voidaan käyttää työelämässä koulussa työskentelevän sosionomin työn kehittämisessä.