Työnantajabrändin vaikuttaminen henkilöstöpalveluyrityksen vuokratyöntekijöissä
Virta, Linda (2025)
Virta, Linda
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817140
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia henkilöstöpalveluyrityksen työnantajanbrändiä ja sen vaikutusta heidän vuokratyöntekijöiden mielikuviin sekä työntekijäkokemuksiin työnantajayrityksessä. Opinnäytetyön tavoitteisiin kuului tutkia henkilöstöpalveluyrityksen työnantajabrändin onnistumista työnantajalupauksessa ja selvittää tunnettuutta heidän vuokratyöntekijöiden näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Duunia Henkilöstöpalvelut Oy.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui yrityskuvan kirjallisuudesta. Tietoperustassa käsiteltiin työnantajabrändiä ja siihen kuuluvia osa-alueita. Nämä osa-alueet koskivat aiheita kuten työntekijäkokemus ja tunnettuus.
Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osuudessa toteutettiin verkkokysely toimeksiantaja yrityksen vuokratyöntekijöille. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajalle kerättyä tietoa siitä, miten osallistujat tuntevat ja kokevat työnantajansa. Tuotoksen tarkoituksena oli myös nähdä se, että toteutuiko työnantajalupaukset työntekijöiden näkökulmasta.
Tutkimuksesta pääosin ilmeni, että toimeksiantaja oli onnistunut kokonaisuudessaan työnantajabrändissä hyvin ja työnantajalupaukset välittyivät työntekijäkokemuksissa positiivisesti. Vuokratyöntekijät osoittivat myös tuntevansa hyvin työnantajansa ja työsuhteeseen liittyvät hyödyt. Tutkimuksen avulla toimeksiantaja pystyisi mahdollisesti hyödyntämään kerättyä tietoa heidän työnantajabrändistänsä ja suorittamaan sille kehittämissuunnitelmia tarvittaessa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui yrityskuvan kirjallisuudesta. Tietoperustassa käsiteltiin työnantajabrändiä ja siihen kuuluvia osa-alueita. Nämä osa-alueet koskivat aiheita kuten työntekijäkokemus ja tunnettuus.
Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osuudessa toteutettiin verkkokysely toimeksiantaja yrityksen vuokratyöntekijöille. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajalle kerättyä tietoa siitä, miten osallistujat tuntevat ja kokevat työnantajansa. Tuotoksen tarkoituksena oli myös nähdä se, että toteutuiko työnantajalupaukset työntekijöiden näkökulmasta.
Tutkimuksesta pääosin ilmeni, että toimeksiantaja oli onnistunut kokonaisuudessaan työnantajabrändissä hyvin ja työnantajalupaukset välittyivät työntekijäkokemuksissa positiivisesti. Vuokratyöntekijät osoittivat myös tuntevansa hyvin työnantajansa ja työsuhteeseen liittyvät hyödyt. Tutkimuksen avulla toimeksiantaja pystyisi mahdollisesti hyödyntämään kerättyä tietoa heidän työnantajabrändistänsä ja suorittamaan sille kehittämissuunnitelmia tarvittaessa.