Luovuutta ja leikkiä tukemassa : esiopetusryhmän oppimisympäristön kehittäminen
Heikkilä, Tiina; Kyötikki, Krista (2025)
Heikkilä, Tiina
Kyötikki, Krista
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817326
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli hyvinkääläisen esiopetusryhmän oppimisympäristön kehittäminen leikkiä ja luovuutta tukevaksi, lasten osallisuus huomioiden. Tavoitteena oli edistää oppimisympäristön kokonaisvaltaista toimivuutta ja vastata sekä lasten ja kasvattajien että pedagogisten tavoitteiden tarpeisiin.
Kehittämistehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa uusia pedagogisesti tarkoituksenmukaisia leikkiympäristöjä yhteistyössä lasten ja kasvattajien kanssa sekä arvioida muutosten vaikutuksia lasten toimintaan.
Tietoperusta pohjautui sosiaalipedagogiseen ajatteluun, Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin (2022) sekä suomalaiseen tutkimustietoon leikistä, osallisuudesta ja oppimisympäristöistä.
Menetelminä kehittämistyössä käytettiin havainnointia, lasten ja kasvattajien ryhmähaastatteluja sekä visuaalista palautteenkeruuta.
Kehittämistyön tuloksena syntyi kolme uutta leikkiympäristöä: kauppaleikki, monsteriautoleikki ja eläinlääkärileikki. Ympäristöt suunniteltiin muunneltaviksi, jotta ne tukevat myös tulevien ryhmien tarpeita ja suunnittelussa huomioitiin myös kestävän kehityksen periaatteet. Kehittämistyön jälkeen havaittiin, että leikkien kesto pidentyi, vuorovaikutus vahvistui ja lasten leikki monipuolistui.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lasten ideointi ja osallistuminen ovat toimivia ja vaikuttavia tapoja kehittää oppimisympäristöä. Työ nähtiin alkusysäyksenä uusille mahdollisuuksille, joissa leikistä voi kehittyä pitkäkestoisia tutkimusmatkoja. Kehittämisehdotuksena esiin nousi vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön vahvistaminen. Kehittämistyö vahvisti myös tekijöidensä ammatillista osaamista ja tarjoaa hyödynnettävän mallin varhaiskasvatuksen käytännön kehittämiseen.
Kehittämistehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa uusia pedagogisesti tarkoituksenmukaisia leikkiympäristöjä yhteistyössä lasten ja kasvattajien kanssa sekä arvioida muutosten vaikutuksia lasten toimintaan.
Tietoperusta pohjautui sosiaalipedagogiseen ajatteluun, Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin (2022) sekä suomalaiseen tutkimustietoon leikistä, osallisuudesta ja oppimisympäristöistä.
Menetelminä kehittämistyössä käytettiin havainnointia, lasten ja kasvattajien ryhmähaastatteluja sekä visuaalista palautteenkeruuta.
Kehittämistyön tuloksena syntyi kolme uutta leikkiympäristöä: kauppaleikki, monsteriautoleikki ja eläinlääkärileikki. Ympäristöt suunniteltiin muunneltaviksi, jotta ne tukevat myös tulevien ryhmien tarpeita ja suunnittelussa huomioitiin myös kestävän kehityksen periaatteet. Kehittämistyön jälkeen havaittiin, että leikkien kesto pidentyi, vuorovaikutus vahvistui ja lasten leikki monipuolistui.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lasten ideointi ja osallistuminen ovat toimivia ja vaikuttavia tapoja kehittää oppimisympäristöä. Työ nähtiin alkusysäyksenä uusille mahdollisuuksille, joissa leikistä voi kehittyä pitkäkestoisia tutkimusmatkoja. Kehittämisehdotuksena esiin nousi vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön vahvistaminen. Kehittämistyö vahvisti myös tekijöidensä ammatillista osaamista ja tarjoaa hyödynnettävän mallin varhaiskasvatuksen käytännön kehittämiseen.