Odotuksia digitaalisen kumppanin vastuullisuudelle
Hosike, Sanna (2025)
Hosike, Sanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817355
Tiivistelmä
Vastuullisuus on jatkuvasti nouseva trendi liikemaailmassa ja sen merkitys vain kasvaa vuonna 2023 voimaan tulleen kestävyysraportointidirektiivin myötä. Vastuullisuutta yrityksiltä odottavat niin rahoittajat, päättäjät, työntekijät kuin asiakkaat ja siksi yritykset panostavatkin vastullisuustyöhön. Yritysten vastuullisuustyö pyrkii huomiomaan yrityksen ympäristövastuun, sosiaalisen vastuun ja hallintovastuun.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi digitaalisen liiketoiminnan konsulttiyritys, joka halusi ymmärtää paremmin sitä, mitä heidän asiakkaansa odottavat toimeksiantajayrityksen tai laajemmin digitaalisen kumppaninsa vastuullisuudelta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ymmärrystä siitä, miten vastuullisuus vaikuttaa yritysten väliseen arvonmuodostukseen myyntivaiheessa. Tavoitteena oli muodostaa jäsenneltyjä kehittämisehdotuksia asiakasyritysten vastuullisuustarpeiden huomioimiseksi toimeksiantajayrityksen myyntikeskusteluihin.
Tietoperustassa paneuduttiin vastuullisuuden ja vastuullisuustyön merkitykseen yrityksille ja tarkasteltiin, miten arvo muodostuu asiakaskeskeisessä liiketoimintalogiikassa ja palveluiden myynnissä. Vastuullisuuskeskustelu kietoutuu tiiviisti ajankohtaiseen kestävyysraportointivelvoitteeseen, joten tietoperustassa on käsitelty myös kestävyysraportointia. Vastuullisuusviestintää tarkastellaan vastuullisuuden myynnin kautta.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö ja tässä opinnäytetyössä kehittämisosuus tehtiin tapaustutkimuksena. Kehittämistehtävän suorittamiseksi kerättiin laadullista aineistoa teemahaastatteluiden sekä työpajan avulla. Työpöytätutkimuksena perehdyttiin toimeksiantajayrityksen kilpailijoiden vastuullisuustyöhön. Kilpailijoiden vastuullisuustyöstä tehtiin kilpailija-analyysi perustuen siihen, mitä kilpailijat kertovat vastuullisuudesta omilla verkkosivuillaan.
Kerätyn aineiston perusteella erityisiä vastuullisuusodotuksia digitaaliselle kumppanille ei vielä ole, mutta odotukset ovat kasvussa. Vastuullisuuden merkityksen uskottiin kasvavan myös digitaalisten palveluiden hankintoihin liittyen. Vastuullisuuden myynnin osalta tärkeää on pystyä osoittamaan vastuullisuuden merkitys ja arvo juuri asiakkaan liiketoiminnan kannalta. Opinnäytetyön avulla saatiin tietoa vastuullisuusodotuksista digitaaliselle kumppanille ja vahvistettua käsitystä siitä, että vastuullisuuden eteen kannattaa tehdä töitä jatkossakin. Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä myös muissa vastaavissa digitaalisen liiketoiminnan konsulttiyrityksissä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi digitaalisen liiketoiminnan konsulttiyritys, joka halusi ymmärtää paremmin sitä, mitä heidän asiakkaansa odottavat toimeksiantajayrityksen tai laajemmin digitaalisen kumppaninsa vastuullisuudelta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ymmärrystä siitä, miten vastuullisuus vaikuttaa yritysten väliseen arvonmuodostukseen myyntivaiheessa. Tavoitteena oli muodostaa jäsenneltyjä kehittämisehdotuksia asiakasyritysten vastuullisuustarpeiden huomioimiseksi toimeksiantajayrityksen myyntikeskusteluihin.
Tietoperustassa paneuduttiin vastuullisuuden ja vastuullisuustyön merkitykseen yrityksille ja tarkasteltiin, miten arvo muodostuu asiakaskeskeisessä liiketoimintalogiikassa ja palveluiden myynnissä. Vastuullisuuskeskustelu kietoutuu tiiviisti ajankohtaiseen kestävyysraportointivelvoitteeseen, joten tietoperustassa on käsitelty myös kestävyysraportointia. Vastuullisuusviestintää tarkastellaan vastuullisuuden myynnin kautta.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö ja tässä opinnäytetyössä kehittämisosuus tehtiin tapaustutkimuksena. Kehittämistehtävän suorittamiseksi kerättiin laadullista aineistoa teemahaastatteluiden sekä työpajan avulla. Työpöytätutkimuksena perehdyttiin toimeksiantajayrityksen kilpailijoiden vastuullisuustyöhön. Kilpailijoiden vastuullisuustyöstä tehtiin kilpailija-analyysi perustuen siihen, mitä kilpailijat kertovat vastuullisuudesta omilla verkkosivuillaan.
Kerätyn aineiston perusteella erityisiä vastuullisuusodotuksia digitaaliselle kumppanille ei vielä ole, mutta odotukset ovat kasvussa. Vastuullisuuden merkityksen uskottiin kasvavan myös digitaalisten palveluiden hankintoihin liittyen. Vastuullisuuden myynnin osalta tärkeää on pystyä osoittamaan vastuullisuuden merkitys ja arvo juuri asiakkaan liiketoiminnan kannalta. Opinnäytetyön avulla saatiin tietoa vastuullisuusodotuksista digitaaliselle kumppanille ja vahvistettua käsitystä siitä, että vastuullisuuden eteen kannattaa tehdä töitä jatkossakin. Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä myös muissa vastaavissa digitaalisen liiketoiminnan konsulttiyrityksissä.