Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Högskolan på Åland
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Högskolan på Åland
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Digital marknadsföring och konsumentbeteende: hur kan digital marknadsföring påverka konsumenters köpbeslut?

Clemes, Maja (2025)

 
Avaa tiedosto
Clemes_Maja.pdf (2.577Mt)
Lataukset: 


Clemes, Maja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917965
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om hur digital marknadsföring kan påverka konsumenters köpbeslut. Syftet med arbetet är att undersöka vilka faktorer inom digital marknadsföring som har störst påverkan på konsumenters beteende, samt hur dessa faktorer kan bidra till att skapa engagemang och lojalitet. Resultatet baseras på följande frågeställningar: Vilka faktorer inom digital marknadsföring påverkar konsumenters köpbeslut? och Hur kan digital marknadsföring bidra till att stärka konsumenternas engagemang och lojalitet?
I arbetet tillämpas teorier om konsumentbeteende, digital marknadsföring och köpbeslutsprocessen. För att uppnå syftet har en kvantitativ enkätundersökning genomförts med 130 respondenter. Enkätsvaren har analyserats med hjälp av beskrivande statistik och analyserats med stöd av relevanta teorier om digital marknadsföring och konsumentbeteende.
Resultatet visar att digital marknadsföring påverkar konsumenters köpbeslut, särskilt när den är relevant, individanpassad och trovärdig. Annonser i sociala medier, erbjudanden och rekommendationer från andra konsumenter är de faktorer som upplevs ha störst påverkan. Digital marknadsföring kan även bidra till ökat engagemang och lojalitet när innehållet är anpassat efter konsumentens intressen och upplevs som ärligt och tillförlitligt.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste