Kohtaamisella on väliä: materiaalipankki traumatisoituneen lapsen kohtaamiseen
Raunio, Senja; Kuorikoski, Nea (2025)
Raunio, Senja
Kuorikoski, Nea
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817579
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda työelämäkumppanille Attendolle materiaalipankki hyödynnettäväksi oppimisympäristö Valossa koulutuskokonaisuuden rakentamiseen. Koulutuskokonaisuuden tavoitteena oli lisätä lastensuojelun sijaishuollon työntekijöiden ymmärrystä traumoista sekä traumatisoituneen lapsen kohtaamisesta. Materiaalipankin tarkoitus on vahvistaa ja tukea työntekijöiden ammattitaitoa. Kehittämistehtävä hyödyttää niin lastensuojelun ammattilaisia, kuin heidän asiakkaitaan. Kehittämistarve tuli suoraan työelämäkumppanilta.
Tietoperustassa avattiin lastensuojelun sijaishuollon perustehtävää, trauman tunnistamista ja oireita. Lisäksi tarkasteltiin hyödyllisiä menetelmiä ja keinoja, jotka tukevat ammattilaista tämän kohdatessa traumaa kokeneita lapsia.
Kehittämistyön menetelminä hyödynnettiin benchmarkingia ja kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Benchmarkingia käytettiin saamaan erilaisia ideoita ja malleja hyvän materiaalipankin luomiseksi. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla saatiin mahdollisimman hyvä tietopohja jo aiemmin saadun tietoperustan tueksi, jotta materiaalipankkiin saataisiin mahdollisimman hyvää ja ajankohtaista tietoa.
Lopputuloksena luotiin materiaalipankki. Materiaalipankki rakentui useista erilaisista teemoista. Teemoja kirjallisessa osiossa olivat yleistä tietoa traumoista, traumatisoituneen lapsen kohtaaminen, trauman oireilu, kiintymyssuhteet, sijaishuolto turvallisena kasvuympäristönä, myötätuntouupumus, traumasta toipuminen, keinot traumamuiston noustessa pintaan ja erilaiset menetelmät, kuten traumainformoitu työote sekä voimavara- ja ratkaisukeskeinen työote. Tämän lisäksi tehtiin video kriisissä olevan ja traumatisoituneen lapsen kohtaamisesta, joissa on käsitelty osittain samoja teemoja kuin materiaalipankin tekstiosuudessakin. Materiaalipankin loppuun on kerätty hyödyllisiä linkkejä ja koulutuksia, jos aiheeseen haluaa tutustua vieläkin syvemmin.
Tietoperustassa avattiin lastensuojelun sijaishuollon perustehtävää, trauman tunnistamista ja oireita. Lisäksi tarkasteltiin hyödyllisiä menetelmiä ja keinoja, jotka tukevat ammattilaista tämän kohdatessa traumaa kokeneita lapsia.
Kehittämistyön menetelminä hyödynnettiin benchmarkingia ja kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Benchmarkingia käytettiin saamaan erilaisia ideoita ja malleja hyvän materiaalipankin luomiseksi. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla saatiin mahdollisimman hyvä tietopohja jo aiemmin saadun tietoperustan tueksi, jotta materiaalipankkiin saataisiin mahdollisimman hyvää ja ajankohtaista tietoa.
Lopputuloksena luotiin materiaalipankki. Materiaalipankki rakentui useista erilaisista teemoista. Teemoja kirjallisessa osiossa olivat yleistä tietoa traumoista, traumatisoituneen lapsen kohtaaminen, trauman oireilu, kiintymyssuhteet, sijaishuolto turvallisena kasvuympäristönä, myötätuntouupumus, traumasta toipuminen, keinot traumamuiston noustessa pintaan ja erilaiset menetelmät, kuten traumainformoitu työote sekä voimavara- ja ratkaisukeskeinen työote. Tämän lisäksi tehtiin video kriisissä olevan ja traumatisoituneen lapsen kohtaamisesta, joissa on käsitelty osittain samoja teemoja kuin materiaalipankin tekstiosuudessakin. Materiaalipankin loppuun on kerätty hyödyllisiä linkkejä ja koulutuksia, jos aiheeseen haluaa tutustua vieläkin syvemmin.