Chatbotin hyödyntäminen rekrytointiprosessissa
Saressalo, Riku (2025)
Saressalo, Riku
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817674
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää henkilöstöpalvelualan yritykselle chatbot, jonka avulla olisi mahdollista auttaa ja tehostaa rekrytointia. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Mestarit Henkilöstöpalvelut Oy:n kanssa.
Kehittämistehtävänä oli rakentaa uusi chatbot yrityksen verkkosivuille, jonka kautta työnhakijat pystyivät jättämään nopeasti työpaikkahakemuksen suoraan yrityksen rekrytointitiimin edustajille. Viitekehyksenä opinnäytetyölle toimi tutkimustekstit, joissa käsiteltiin chatbotteja rekrytoinnin apuna. Lisäksi ne käsittelivät osaltaan muita tekoälysovelluksia.
Keskeinen tulos opinnäytetyölle oli kehitetty chatbot, joka otettiin käyttöön toimeksiantajan toimesta. Opinnäytetyötä varten rakennettu chatbot on upotettu yrityksen verkkosivuille ja sen rinnalle on tehty muita toimintoja, esimerkiksi myynnin avuksi rakennettuja chatbotteja.
Opinnäytetyön tuloksena kehitetyn chatbotin myötä toimeksiantajayrityksessä otettiin käyttöön muitakin tekoälyavusteisia järjestelmiä työhakemusten käsittelyyn sekä kandidaattien esittelyyn asiakasyrityksille. Lisäksi chatbottien käytön laajentamiseen on alettu perehtymään työnhakijakartoituksen osalta sekä mahdollisuudesta saada työntekijäportaaliin chatbot avustamaan yleisimmissä kysymyksissä.
Kehittämistehtävänä oli rakentaa uusi chatbot yrityksen verkkosivuille, jonka kautta työnhakijat pystyivät jättämään nopeasti työpaikkahakemuksen suoraan yrityksen rekrytointitiimin edustajille. Viitekehyksenä opinnäytetyölle toimi tutkimustekstit, joissa käsiteltiin chatbotteja rekrytoinnin apuna. Lisäksi ne käsittelivät osaltaan muita tekoälysovelluksia.
Keskeinen tulos opinnäytetyölle oli kehitetty chatbot, joka otettiin käyttöön toimeksiantajan toimesta. Opinnäytetyötä varten rakennettu chatbot on upotettu yrityksen verkkosivuille ja sen rinnalle on tehty muita toimintoja, esimerkiksi myynnin avuksi rakennettuja chatbotteja.
Opinnäytetyön tuloksena kehitetyn chatbotin myötä toimeksiantajayrityksessä otettiin käyttöön muitakin tekoälyavusteisia järjestelmiä työhakemusten käsittelyyn sekä kandidaattien esittelyyn asiakasyrityksille. Lisäksi chatbottien käytön laajentamiseen on alettu perehtymään työnhakijakartoituksen osalta sekä mahdollisuudesta saada työntekijäportaaliin chatbot avustamaan yleisimmissä kysymyksissä.