Kyläturvallisuuden kehittäminen huoltovarmuutta ja varautumista käsittelevien koulutuspakettiaihioiden avulla Kanta-Hämeen alueella
Haavisto, Cecilia; Huovinen, Emmi (2025)
Haavisto, Cecilia
Huovinen, Emmi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817751
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja luoda Kyläturva-hankkeelle Kanta-Hämeen alueella olevien pilottikylien kyläturvallisuutta parantavat koulutuspakettiaihiot huoltovarmuuteen ja varautumiseen liittyen. Koulutuspakettiaihiot suunniteltiin valmiiksi, ja nämä jatko työstettiin valmiiksi koulutusmateriaaliksi suunnitellussa työpajassa, jossa tulee olemaan mukana Laurea-ammattikorkeakoulun ja Kanta-Hämeen pilottikylien edustajia. Loimme Kyläturva-hankkeelle suunnitelman työpajasta ja tämän kulusta. Työpajassa käsiteltiin tekemämme teemat Kyläturva-hankkeelle. Koulutuspakettiaihioiden avulla haluttiin lisätä pilottikyläalueiden ihmisten tietoisuutta varautumisesta sekä huoltovarmuudesta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Laurea-ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, joka toteutettiin osallistavia ja keskustelua edistäviä kehittämismenetelmiä käyttäen. Opinnäytetyön tuotoksena Kyläturva-hankkeelle syntyi PowerPoint-esityksiä teemoista liittyen huoltovarmuuteen ja varautumiseen kyläturvallisuuden parantamiseksi, joita käsitellään työpajassa. Työpajassa, johon pilottikylien ja Laurea-ammattikorkeakoulun edustajat osallistuvat, tehdään suunnitelmamme pohjalta koulutuspaketti. Koulutuspaketti koostetaan tehdyistä koulutuspakettiaihioista, jotka työpajaan osallistuvat saivat haltuunsa työpajassa. Koulutusmateriaalin sisällön päättävät aihioiden perusteella pilottikylien edustajat. Suunnitelmamme pohjalta työpajan pitävät opinnäyte-työn toimeksiantajan edustajat Hämeen ammattikorkeakoulun tiloissa.
Opinnäytetyön tietoperusta käsitteli kyläturvallisuutta, huoltovarmuutta ja varautumista käsitteleviä lähteitä sekä työpajan suunnittelun perusteita. Tietoperustan tukena oli myös käynnissä oleva Kyläturva-hanke sekä siihen liittyvä informaatio. Menetelmällisenä ratkaisuna opinnäytetyössä toimi kirjallisuuskatsaus, jonka perusteella valittiin aineistot käsiteltäviin teemoihin. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin aineistot, jotka siitä saadun esitietojen ja tutustumisen yhteydessä uskottiin antavan paras käsitys haettaviin asioihin. Keskeisimpänä tuotoksena oli luoda pilottikylien edustajia osallistava toimintamalli, jonka avulla parannet-tiin alueen kyläturvallisuutta. Laurea-ammattikorkeakoulun osalta se tarkoitti huoltovarmuuteen ja varautumiseen liittyvää tietoperustaa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, joka toteutettiin osallistavia ja keskustelua edistäviä kehittämismenetelmiä käyttäen. Opinnäytetyön tuotoksena Kyläturva-hankkeelle syntyi PowerPoint-esityksiä teemoista liittyen huoltovarmuuteen ja varautumiseen kyläturvallisuuden parantamiseksi, joita käsitellään työpajassa. Työpajassa, johon pilottikylien ja Laurea-ammattikorkeakoulun edustajat osallistuvat, tehdään suunnitelmamme pohjalta koulutuspaketti. Koulutuspaketti koostetaan tehdyistä koulutuspakettiaihioista, jotka työpajaan osallistuvat saivat haltuunsa työpajassa. Koulutusmateriaalin sisällön päättävät aihioiden perusteella pilottikylien edustajat. Suunnitelmamme pohjalta työpajan pitävät opinnäyte-työn toimeksiantajan edustajat Hämeen ammattikorkeakoulun tiloissa.
Opinnäytetyön tietoperusta käsitteli kyläturvallisuutta, huoltovarmuutta ja varautumista käsitteleviä lähteitä sekä työpajan suunnittelun perusteita. Tietoperustan tukena oli myös käynnissä oleva Kyläturva-hanke sekä siihen liittyvä informaatio. Menetelmällisenä ratkaisuna opinnäytetyössä toimi kirjallisuuskatsaus, jonka perusteella valittiin aineistot käsiteltäviin teemoihin. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin aineistot, jotka siitä saadun esitietojen ja tutustumisen yhteydessä uskottiin antavan paras käsitys haettaviin asioihin. Keskeisimpänä tuotoksena oli luoda pilottikylien edustajia osallistava toimintamalli, jonka avulla parannet-tiin alueen kyläturvallisuutta. Laurea-ammattikorkeakoulun osalta se tarkoitti huoltovarmuuteen ja varautumiseen liittyvää tietoperustaa.