Perheiden tukeminen varhaiskasvatuksen sosionomin näkökulmasta - lapsiperheiden palveluiden opas
Haapanen, Nea-Maria (2025)
Haapanen, Nea-Maria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917854
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda päiväkoti Verkanappulat Oy Nappulaniemen asiakasperheille opas lapsiperheiden palveluista. Oppaan tavoitteena on avata lapsiperheiden palveluiden tarjontaa vanhemmille ja vanhemmuuden haasteisiin sekä lapsen kehityksen ja kasvun tueksi. Opas toteutettiin yhteistyössä päiväkoti Verkanappulat Oy Nappulaniemen yksikön kanssa.
Opinnäytetyön tietoperustan viitekehys on rakennettu sosiaalityön ja perhetyön sekä lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen ympärille. Keskeisiä teemoja ovat varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuva osana perheiden palveluita ja varhaiskasvatusta, perhetyö, sosiaalityö, lastensuojelu ja moniammatillinen yhteistyö. Varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuva osana perheiden palveluita ja palveluihin ohjautuvuutta varhaiskasvatuksen näkökulmasta, on olennainen. Sosiaali- ja perhetyön merkitys osana vanhemmuuden tukemista ja arjen sujuvuutta on lapsiperheille tukitoimien kannalta tärkeää. Tärkeää on saada lisää tietoa varhaiskasvatusikäisten lasten vanhemmille lapsiperheiden palveluista.
Menetelmälliset valinnat perustuvat siihen, että tarvittiin lisää tietoa oppaan rakentamiseksi varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvasta yksikössä sekä perheiden palveluihin ohjautuvuudesta. Konstruktiivista lähestymistapaa käytettiin hyödyksi opinnäytetyötä tehdessä. Ryhmähaastattelu valikoitui käytettäväksi tiedonkeruu menetelmäksi. Ryhmähaastattelun avulla saatiin lisää tietoa yksikön perheiden palveluihin ohjautuvuudesta, tietoa siitä millaisia haasteita työntekijät kokivat perheillä olevan esimerkiksi koskien perheen voimavaroja, haasteita, tuen tarpeita tai muita huolia. Ryhmähaastattelun avulla saatiin myös lisää tietoa siitä, millaisia tarpeita varhaiskasvatuksen henkilöstöllä oli koskien oppaan sisältöä. Nämä asiat huomioitiin oppaan rakentamisessa.
Lopputuotos eli opas rakentui yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Opasta on mahdollista hyödyntää yksikössä sähköisessä muodossa. Jatkokehittäminen, päivittäminen ja muokkaus oppaalle on tarpeen mukaan mahdollista yksikön toiminnan ja perheiden palveluiden muokkaantuessa sekä palveluiden yhteystietojen muuttuessa.
Opinnäytetyön tietoperustan viitekehys on rakennettu sosiaalityön ja perhetyön sekä lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen ympärille. Keskeisiä teemoja ovat varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuva osana perheiden palveluita ja varhaiskasvatusta, perhetyö, sosiaalityö, lastensuojelu ja moniammatillinen yhteistyö. Varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuva osana perheiden palveluita ja palveluihin ohjautuvuutta varhaiskasvatuksen näkökulmasta, on olennainen. Sosiaali- ja perhetyön merkitys osana vanhemmuuden tukemista ja arjen sujuvuutta on lapsiperheille tukitoimien kannalta tärkeää. Tärkeää on saada lisää tietoa varhaiskasvatusikäisten lasten vanhemmille lapsiperheiden palveluista.
Menetelmälliset valinnat perustuvat siihen, että tarvittiin lisää tietoa oppaan rakentamiseksi varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvasta yksikössä sekä perheiden palveluihin ohjautuvuudesta. Konstruktiivista lähestymistapaa käytettiin hyödyksi opinnäytetyötä tehdessä. Ryhmähaastattelu valikoitui käytettäväksi tiedonkeruu menetelmäksi. Ryhmähaastattelun avulla saatiin lisää tietoa yksikön perheiden palveluihin ohjautuvuudesta, tietoa siitä millaisia haasteita työntekijät kokivat perheillä olevan esimerkiksi koskien perheen voimavaroja, haasteita, tuen tarpeita tai muita huolia. Ryhmähaastattelun avulla saatiin myös lisää tietoa siitä, millaisia tarpeita varhaiskasvatuksen henkilöstöllä oli koskien oppaan sisältöä. Nämä asiat huomioitiin oppaan rakentamisessa.
Lopputuotos eli opas rakentui yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Opasta on mahdollista hyödyntää yksikössä sähköisessä muodossa. Jatkokehittäminen, päivittäminen ja muokkaus oppaalle on tarpeen mukaan mahdollista yksikön toiminnan ja perheiden palveluiden muokkaantuessa sekä palveluiden yhteystietojen muuttuessa.