Kyselytutkimus Sydänliitto Etelä-Suomen Alue ry:n verkkosivujen asiakaskokemuksesta osana verkkosivujen kehittämistä
Leinonen, Pinja; Mäkelä, Sanna (2025)
Leinonen, Pinja
Mäkelä, Sanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918114
Tiivistelmä
Sydänliitto Etelä-Suomen Alue ry:n verkkosivut palvelevat käyttäjiään vaihtelevasti. Jäsenien keski-ikä on noin 76 vuotta, joten verkkosivujen kohderyhmä koostuu pääasiassa ikäihmisistä. Verkkosivujen käyttäjiltä ei ole aiemmin kysytty kokemuksia verkkosivujen käytettävyydestä tai sinne toivotuista digitaalisista palveluista. Tutkimusten mukaan digitaalisten palveluiden käytön haasteellisuus lisääntyy iän myötä ja ikäihmisiä koskevat digitaaliset palvelut tulee suunnitella osallistuttamalla kohderyhmää palveluiden suunnitteluun.
Tämän soveltavan määrällisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Sydänliitto Etelä-Suomen Alue ry:n jäsenten ja vapaaehtoisten näkemyksiä verkkosivujen toiminnasta ja kehittämiskohteista. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää Sydänliitto Etelä-Suomen Alue ry:n verkkosivuja käyttäjäystävällisempään suuntaan.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että valtaosa vastaajista seuraa verkkosivuja aktiivisesti ja ovat niihin tyytyväisiä. Suurin osa vastaajista on tyytyväisiä verkkosivuston saavutettavuuteen ja käytettävyyteen. Verkkosivut saivat kritiikkiä vaikeakäyttöisyydestä, liian pienestä fonttikoosta, liiasta tiedon määrästä ja eri kieliversioiden puuttumisesta sivustolta.
Tulosten pohjalta esitettiin kehittämisehdotuksia verkkosivujen käyttäjäystävällisyyden parantamisesta. Jatkotutkimusaiheena voisi selvittää, kuinka suuri osa jäsenistä käyttää verkkosivustoa mobiililaitteella. Tämän perusteella voisi arvioida sitä, kuinka suuri tarve ja käyttäjäkunta mobiilisovellukselle olisi. Olisi hyvä selvittää sitä, mitä kaikkea mobiilisovelluksen olisi hyvä pitää sisällään. Kohderyhmän osallistamisen digitaalisten palveluiden kehittämiseen on tutkittu lisäävän asiakastyytyväisyyttä ja paras näkökulma kehittämiseen saadaan kohderyhmältä itseltään.
Tämän soveltavan määrällisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Sydänliitto Etelä-Suomen Alue ry:n jäsenten ja vapaaehtoisten näkemyksiä verkkosivujen toiminnasta ja kehittämiskohteista. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää Sydänliitto Etelä-Suomen Alue ry:n verkkosivuja käyttäjäystävällisempään suuntaan.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että valtaosa vastaajista seuraa verkkosivuja aktiivisesti ja ovat niihin tyytyväisiä. Suurin osa vastaajista on tyytyväisiä verkkosivuston saavutettavuuteen ja käytettävyyteen. Verkkosivut saivat kritiikkiä vaikeakäyttöisyydestä, liian pienestä fonttikoosta, liiasta tiedon määrästä ja eri kieliversioiden puuttumisesta sivustolta.
Tulosten pohjalta esitettiin kehittämisehdotuksia verkkosivujen käyttäjäystävällisyyden parantamisesta. Jatkotutkimusaiheena voisi selvittää, kuinka suuri osa jäsenistä käyttää verkkosivustoa mobiililaitteella. Tämän perusteella voisi arvioida sitä, kuinka suuri tarve ja käyttäjäkunta mobiilisovellukselle olisi. Olisi hyvä selvittää sitä, mitä kaikkea mobiilisovelluksen olisi hyvä pitää sisällään. Kohderyhmän osallistamisen digitaalisten palveluiden kehittämiseen on tutkittu lisäävän asiakastyytyväisyyttä ja paras näkökulma kehittämiseen saadaan kohderyhmältä itseltään.