Yrityksen X sisäinen työnantajakuva : sisäiseen työnantajakuvaan vaikuttavat tekijät monialakonsernissa
Toivonen, Ilona (2025)
Toivonen, Ilona
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018234
Tiivistelmä
Hyvä työnantajakuva on tunnistettu merkittäväksi kilpailueduksi yrityksen maineen, sisäisen työvoiman pitovoiman sekä ulkoisen potentiaalisen työvoiman vetovoiman näkökulmasta. Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona eri toimialoilla toimivalle monialakonsernille, ja sen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat yrityksen sisäiseen työnantajakuvaan sekä vaihtelevatko nämä tekijät eri toimialojen välillä. Jotta työnantajakuvaa voidaan kehittää ja johtaa tavoitteellisesti, on olennaista tunnistaa ja ymmärtää siihen vaikuttavat keskeiset taustatekijät.
Työn teoreettinen viitekehys tarkasteli työnantajakuvan rakentumista yritysbrändin, työnantajabrändin ja sisäisen työnantajakuvan näkökulmista. Se pohjautui keskeisiin malleihin ja tutkimuksiin, jotka käsittelivät työnantajakuvan muodostumista, johtamista ja työnantajakuvan strategista merkitystä organisaation sisäisessä sekä ulkoisessa toiminnassa.
Opinnäytetyön tutkimusstrategiana käytettiin tapaustutkimusta ja monimenetelmätutkimusta. Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksen metodein määrällisenä kyselytutkimuksena, joka sisälsi kaksi laadullista avointa kysymystä. Laadullinen aineisto analysoitiin sisällön analyysillä ryhmitellen. Aineistojen metapäätelmät yhdistettiin analyyttisen integraation menetelmällä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sisäisen työnantajakuvan vahvimmiksi osa-alueiksi nousivat työntekijöiden kokemus siitä, että työpaikalla voi olla oma itsensä, sekä työnantajan koettu vakaus ja luotettavuus. Kehittämistarpeet puolestaan kohdistuivat palkitsemiseen sekä esihenkilötyöhön ja johtamiskäytäntöihin.
Työn teoreettinen viitekehys tarkasteli työnantajakuvan rakentumista yritysbrändin, työnantajabrändin ja sisäisen työnantajakuvan näkökulmista. Se pohjautui keskeisiin malleihin ja tutkimuksiin, jotka käsittelivät työnantajakuvan muodostumista, johtamista ja työnantajakuvan strategista merkitystä organisaation sisäisessä sekä ulkoisessa toiminnassa.
Opinnäytetyön tutkimusstrategiana käytettiin tapaustutkimusta ja monimenetelmätutkimusta. Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksen metodein määrällisenä kyselytutkimuksena, joka sisälsi kaksi laadullista avointa kysymystä. Laadullinen aineisto analysoitiin sisällön analyysillä ryhmitellen. Aineistojen metapäätelmät yhdistettiin analyyttisen integraation menetelmällä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sisäisen työnantajakuvan vahvimmiksi osa-alueiksi nousivat työntekijöiden kokemus siitä, että työpaikalla voi olla oma itsensä, sekä työnantajan koettu vakaus ja luotettavuus. Kehittämistarpeet puolestaan kohdistuivat palkitsemiseen sekä esihenkilötyöhön ja johtamiskäytäntöihin.