Tietoinen läsnäolo ja kiireetön kohtaaminen varhaiskasvatuksessa- opas kasvattajille
Vento, Annika (2025)
Lataukset:
Vento, Annika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917956
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoista läsnäoloa ja kiireetöntä kohtaamista var-haiskasvatuksen arkeen lisäävä opas varhaiskasvatuksen kasvattajille. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että sen tuotoksena syntynyt opas lisää kasvattajien ymmärrystä ja taitoa tietoiseen läsnäoloon. Tämän myötä tietoinen läsnäolo ja lasten kiireetön kohtaaminen varhaiskasvatuksen arjessa voi lisääntyä. Oppaasta hyötyivät työelämäkumppanin Rajapatsaan päiväkodin kasvattajat, sekä lapset. Opinnäytetyön kehittämistyö pyrki löytämään konkreettisia keinoja lisätä aitoa läsnäoloa kasvattajien ja lasten välille varhaiskasvatuksen arjessa. Tuotoksena syntynyt opas kokosi nämä keinot ja harjoitukset yhteen kasvattajien hyödynnettäviksi kaikissa arjen tilanteissa. Opinnäytetyön tietoperusta sisältää varhaiskasvatuksen käsitteen, positiivisen- ja kontemplatiivisen pedagogiikan käsitteet, tietoisen läsnäolon ja mindfulnessin käsitte, sekä vuorovaikutuksen ja kohtaamisen varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka lähestymistapa oli konstruktiivinen. Tar-koituksena oli ratkaista käytännön haaste luoden konkreettisena lopputuotoksena opas tietoiseen läsnäoloon. Opinnäytetyön kehittämistyössä käytettiin laadullisia menetelmiä ja tutkimusmenetelmänä puolistrukturoitua haastattelua.
Haastatteluiden myötä kerättiin aineistoa kasvattajien kokemuksista tietoisen läsnäolon toteutumisesta varhaiskasvatuksessa. Haastatteluiden myötä ilmeni, että kasvattajan tietoisella läsnäololla on vaikutus lapseen, sekä vuorovaikutukseen kasvattajan ja lapsen välillä. Myös läsnäolon tärkeys tuli näkyväksi haastatteluiden myötä. Haastatteluiden aineiston ja tietoteorian pohjalta luotiin läsnäolo-opas kasvattajille. Opas sisälsi tietoisen läsnäolon teoriaa, sen hyödyt lapsille ja kasvattajille, sekä käytännön harjoituksia tietoisen läsnäolon toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa. Opasta voi hyödyntää varhaiskasvatuksen arjessa laajasti.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka lähestymistapa oli konstruktiivinen. Tar-koituksena oli ratkaista käytännön haaste luoden konkreettisena lopputuotoksena opas tietoiseen läsnäoloon. Opinnäytetyön kehittämistyössä käytettiin laadullisia menetelmiä ja tutkimusmenetelmänä puolistrukturoitua haastattelua.
Haastatteluiden myötä kerättiin aineistoa kasvattajien kokemuksista tietoisen läsnäolon toteutumisesta varhaiskasvatuksessa. Haastatteluiden myötä ilmeni, että kasvattajan tietoisella läsnäololla on vaikutus lapseen, sekä vuorovaikutukseen kasvattajan ja lapsen välillä. Myös läsnäolon tärkeys tuli näkyväksi haastatteluiden myötä. Haastatteluiden aineiston ja tietoteorian pohjalta luotiin läsnäolo-opas kasvattajille. Opas sisälsi tietoisen läsnäolon teoriaa, sen hyödyt lapsille ja kasvattajille, sekä käytännön harjoituksia tietoisen läsnäolon toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa. Opasta voi hyödyntää varhaiskasvatuksen arjessa laajasti.