Ahdistuneen asiakkaan tunnistaminen ja hoito -verkkokoulutusmateriaali työterveyshoitajille
Saari, Emilia; Vuorinen, Eeva; Öhman, Emma (2025)
Saari, Emilia
Vuorinen, Eeva
Öhman, Emma
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918020
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Ahdistuneen asiakkaan tunnistaminen ja hoito -verkkokoulutusmateriaali HUS Työterveyden työterveyshoitajille. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda tietoutta ja työkaluja työterveyshoitajille ahdistuneen asiakkaan tunnistamiseen ja hoitoon. Tätä kautta pyrittiin edistämään ennakoivaa mielenterveystyötä ja hoitokäytäntöjä työterveyshuollossa.
Työn toimeksiantaja oli HUS Työterveys. Mielenterveysongelmat ovat kasvava haaste työterveyshuollossa, mikä aikaansaa tarpeen työterveyshoitajien mielenterveysosaamisen vahvistamiselle tai lisäämiselle. Toimeksiantajan ja opinnäytetyön tekijöiden yhteisellä päätöksellä tarpeeseen vastattiin toteuttamalla työ toiminnallisena, konkreettisen tuotoksen valmistavana opinnäytetyönä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu stressin ja ahdistuksen käsitteistä ja ilmenemisen muodoista, näiden tunnistamisen työkaluista sekä yleisimpien ahdistuneisuushäiriöiden ilmenemismuodoista ja niihin liittyvistä tekijöistä. Työssä tarkasteltiin myös työelämän ja internetin yhteyttä ahdistukseen. Teoriapohja käsittää lisäksi elintapojen yhteyden ahdistuneisuuteen sekä ahdistuneisuuden hoitoon soveltuvia kliinisesti tutkittuja hoitomenetelmiä kuten terapeuttiset menetelmät sekä lääkehoito.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi työterveyshoitajille suunnattu verkkokoulutusmateriaali ahdistuneisuudesta. Koulutusmateriaali siirretään sähköiselle alustalle, josta se on erilaiset oppijat huomioiden sekä luettavissa että kuunneltavissa. Tuotokseen sisältyy kooste saatavilla olevista ahdistuneisuuteen soveltuvista digitaalisista hoitopoluista sekä materiaaleista.
Opinnäytetyön tuotos arvioitiin toimeksiantajan työryhmälle osoitetulla kyselylomakkeella. Työryhmän vastausten ja palautteen perusteella opinnäytetyö onnistui tavoitteessaan tuoda tietoutta ja työkaluja ahdistuneen asiakkaan tunnistamiseen ja hoitoon sekä se on monipuolisesti työyksikön hyödynnettävissä. Kokonaisuutena tuotoksen vastaanotto oli erittäin hyvä, minkä perusteella vaikuttaa siltä, että perusterveydenhuollon ammattilaisilla on todellinen tarve opinnäytetyön kaltaiselle mielenterveysosaamisen vahvistamiselle ja kasvattamiselle.
Työn toimeksiantaja oli HUS Työterveys. Mielenterveysongelmat ovat kasvava haaste työterveyshuollossa, mikä aikaansaa tarpeen työterveyshoitajien mielenterveysosaamisen vahvistamiselle tai lisäämiselle. Toimeksiantajan ja opinnäytetyön tekijöiden yhteisellä päätöksellä tarpeeseen vastattiin toteuttamalla työ toiminnallisena, konkreettisen tuotoksen valmistavana opinnäytetyönä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu stressin ja ahdistuksen käsitteistä ja ilmenemisen muodoista, näiden tunnistamisen työkaluista sekä yleisimpien ahdistuneisuushäiriöiden ilmenemismuodoista ja niihin liittyvistä tekijöistä. Työssä tarkasteltiin myös työelämän ja internetin yhteyttä ahdistukseen. Teoriapohja käsittää lisäksi elintapojen yhteyden ahdistuneisuuteen sekä ahdistuneisuuden hoitoon soveltuvia kliinisesti tutkittuja hoitomenetelmiä kuten terapeuttiset menetelmät sekä lääkehoito.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi työterveyshoitajille suunnattu verkkokoulutusmateriaali ahdistuneisuudesta. Koulutusmateriaali siirretään sähköiselle alustalle, josta se on erilaiset oppijat huomioiden sekä luettavissa että kuunneltavissa. Tuotokseen sisältyy kooste saatavilla olevista ahdistuneisuuteen soveltuvista digitaalisista hoitopoluista sekä materiaaleista.
Opinnäytetyön tuotos arvioitiin toimeksiantajan työryhmälle osoitetulla kyselylomakkeella. Työryhmän vastausten ja palautteen perusteella opinnäytetyö onnistui tavoitteessaan tuoda tietoutta ja työkaluja ahdistuneen asiakkaan tunnistamiseen ja hoitoon sekä se on monipuolisesti työyksikön hyödynnettävissä. Kokonaisuutena tuotoksen vastaanotto oli erittäin hyvä, minkä perusteella vaikuttaa siltä, että perusterveydenhuollon ammattilaisilla on todellinen tarve opinnäytetyön kaltaiselle mielenterveysosaamisen vahvistamiselle ja kasvattamiselle.