Museokävijän arvon muodostuminen - Tapaus Turun taidemuseo
Talasmo, Laura (2025)
Talasmo, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918077
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ymmärtää, miksi kävijä vierailee taidemuseossa, mistä tekijöistä kävijän museokokemus koostuu ja miten kävijän kokema arvo muodostuu. Kehittämistyön tavoitteena on tuottaa kävijälähtöinen ja jäsennelty kehittämisideoiden kokonaisuus, johon sisältyy arvo- ja palvelulupauksia kävijän arvon muodostumisen tukemiseksi. Työn toimeksiantajana toimi Turun taidemuseo.
Opinnäytetyössä esiteltävän tutkimuksellisen kehittämistyön lähestymistapana on palvelumuotoilu. Kehittämistyön prosessimalliksi valikoitui tuplatimanttimalli.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu tutkimuksiin ja muihin lähteisiin, jotka käsittelevät palvelulogiikoita, erityisesti julkispalvelulogiikkaa, arvon muodostumista, museoiden histori-aa, museokokemusta kävijätutkimuksen kautta, museoiden saavutettavuutta sekä arvo- ja palvelulupauksia. Muuta aineistoa ja kävijäymmärrystä hankittiin havainnoimalla, kyselytutkimuksella ja yhteiskehittämisen työpajan avulla. Edellä mainittujen kehittämismenetelmien lisäksi tuotoksen saavuttamiseksi hyödynnettiin arvolupauskarttaa ja Falkin kymmentä periaatetta, jotka vaikuttavat hyvinvointiin paremman museokokemuksen suunnittelussa.
Kehittämistyön lopputuotoksena muotoiltiin kehittämisideoiden kokonaisuus, joka nojaa tuoreeseen kävijäymmärrykseen ja opinnäytetyön tietoperustaan. Toimeksiantajan sitoutuessa tuotoksen ehdotuksiin, museo voi operoida entistä kävijäystävällisemmin ja tukea kävijän arvon muodostumista.
Tulokset osoittavat kävijöiden osallistamisen hyödyttävän museota kävijäystävällisemmän toiminnan kehittämisessä. Tutkimuksellinen kehittämistyö kasvatti ymmärrystä kävijöistä ja heidän osallistamisensa hyödyistä museotoiminnan kävijälähtöisessä kehittämisessä. Kehittämistyö jatkuu toimeksiantajan omin voimin tämän opinnäytetyön kehotusten ohjaamana. Jatkotutkimuksessa tulisi tutkia esimerkiksi, miten museoissa koettua arvoa voidaan valjastaa yhteiskunnassa hyvinvoinnin tueksi.
Opinnäytetyössä esiteltävän tutkimuksellisen kehittämistyön lähestymistapana on palvelumuotoilu. Kehittämistyön prosessimalliksi valikoitui tuplatimanttimalli.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu tutkimuksiin ja muihin lähteisiin, jotka käsittelevät palvelulogiikoita, erityisesti julkispalvelulogiikkaa, arvon muodostumista, museoiden histori-aa, museokokemusta kävijätutkimuksen kautta, museoiden saavutettavuutta sekä arvo- ja palvelulupauksia. Muuta aineistoa ja kävijäymmärrystä hankittiin havainnoimalla, kyselytutkimuksella ja yhteiskehittämisen työpajan avulla. Edellä mainittujen kehittämismenetelmien lisäksi tuotoksen saavuttamiseksi hyödynnettiin arvolupauskarttaa ja Falkin kymmentä periaatetta, jotka vaikuttavat hyvinvointiin paremman museokokemuksen suunnittelussa.
Kehittämistyön lopputuotoksena muotoiltiin kehittämisideoiden kokonaisuus, joka nojaa tuoreeseen kävijäymmärrykseen ja opinnäytetyön tietoperustaan. Toimeksiantajan sitoutuessa tuotoksen ehdotuksiin, museo voi operoida entistä kävijäystävällisemmin ja tukea kävijän arvon muodostumista.
Tulokset osoittavat kävijöiden osallistamisen hyödyttävän museota kävijäystävällisemmän toiminnan kehittämisessä. Tutkimuksellinen kehittämistyö kasvatti ymmärrystä kävijöistä ja heidän osallistamisensa hyödyistä museotoiminnan kävijälähtöisessä kehittämisessä. Kehittämistyö jatkuu toimeksiantajan omin voimin tämän opinnäytetyön kehotusten ohjaamana. Jatkotutkimuksessa tulisi tutkia esimerkiksi, miten museoissa koettua arvoa voidaan valjastaa yhteiskunnassa hyvinvoinnin tueksi.