Katsomuskasvatus KATSO-materiaalin ja liikunnan keinoin varhaiskasvatuksessa
Mia, Forsbom; Kivi, Mari (2025)
Mia, Forsbom
Kivi, Mari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918081
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää konkreettinen ja käytännönläheinen materiaali, joka pohjautuu KATSO-materiaaliin ja tukee katsomuskasvatuksen toteuttamista varhaiskasvatusyksikössä. Materiaali sisältää toiminnallisia ja liikunnallisia aktiviteetteja, jotka suunniteltiin herättämään lasten kiinnostusta erilaisia maailmankatsomuksia kohtaan. Opinnäytetyön suunnittelu painottui KATSO-materiaalin luontokategoriaan. Tavoitteena oli vahvistaa henkilöstön valmiuksia toteuttaa katsomuskasvatusta monipuolisesti ja tukea lasten mahdollisuuksia tutustua erilaisiin maailmankatsomuksiin sekä kehittää arvostusta moninaisuutta kohtaan.
Kehittämistyön taustalla olivat työelämässä havaitut tarpeet sekä henkilöstön kokemukset katsomuskasvatuksen haasteista. Varhaiskasvatusyksikössä katsomuskasvatus oli noussut kehittämiskohteeksi aiempien arviointien ja kyselyiden perusteella. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskiössä olivat Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2022 arvopetusta ja pedagogiset periaatteet, erityisesti oppimisen alueet Minä ja meidän yhteisömme ja Kasvan, liikun ja kehityn.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämismuotoisena ja menetelminä käytettiin alkukartoitusta ja aivoriihimenetelmää. Alkukartoituksella selvitettiin henkilöstön tietämystä katsomuskasvatuksesta ja KATSO-materiaalista sekä kerättiin avoimia näkemyksiä ja kehittämisideoita. Aivoriihen avulla saatiin tarkempaa palautetta ja kehitysideoita valmiin materiaalin muokkaamiseen.
Kehittämistyön tuloksena tuotettiin toimintataulut nimeltä Liiku lasten kanssa tutustuen luontoon ja katsomuskasvatukseen, joissa yhdistyvät liikunta ja katsomuskasvatus käytännön toimintahetkissä. Toimintataulut tarjoavat varhaiskasvatuksen henkilöstölle helppokäyttöisiä menetelmiä, joiden avulla lapset voivat tarkastella katsomuskasvatuksen teemoja osana arkea.
Valmis materiaali on muokattavissa ja laajennettavissa henkilöstön tarpeiden mukaan ja sen keskeinen päämäärä on edistää katsomuskasvatuksen monipuolista toteutumista. Palautteen perusteella materiaali vastaa yksikön tarpeisiin ja tukee kasvattajien pedagogista työtä. Jatkokehittämismahdollisuuksia ovat materiaalin laajentaminen uusiin kategorioihin.
Kehittämistyön taustalla olivat työelämässä havaitut tarpeet sekä henkilöstön kokemukset katsomuskasvatuksen haasteista. Varhaiskasvatusyksikössä katsomuskasvatus oli noussut kehittämiskohteeksi aiempien arviointien ja kyselyiden perusteella. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskiössä olivat Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2022 arvopetusta ja pedagogiset periaatteet, erityisesti oppimisen alueet Minä ja meidän yhteisömme ja Kasvan, liikun ja kehityn.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämismuotoisena ja menetelminä käytettiin alkukartoitusta ja aivoriihimenetelmää. Alkukartoituksella selvitettiin henkilöstön tietämystä katsomuskasvatuksesta ja KATSO-materiaalista sekä kerättiin avoimia näkemyksiä ja kehittämisideoita. Aivoriihen avulla saatiin tarkempaa palautetta ja kehitysideoita valmiin materiaalin muokkaamiseen.
Kehittämistyön tuloksena tuotettiin toimintataulut nimeltä Liiku lasten kanssa tutustuen luontoon ja katsomuskasvatukseen, joissa yhdistyvät liikunta ja katsomuskasvatus käytännön toimintahetkissä. Toimintataulut tarjoavat varhaiskasvatuksen henkilöstölle helppokäyttöisiä menetelmiä, joiden avulla lapset voivat tarkastella katsomuskasvatuksen teemoja osana arkea.
Valmis materiaali on muokattavissa ja laajennettavissa henkilöstön tarpeiden mukaan ja sen keskeinen päämäärä on edistää katsomuskasvatuksen monipuolista toteutumista. Palautteen perusteella materiaali vastaa yksikön tarpeisiin ja tukee kasvattajien pedagogista työtä. Jatkokehittämismahdollisuuksia ovat materiaalin laajentaminen uusiin kategorioihin.