Instagram-markkinointisuunnitelma painoyritykselle
Asikainen, Melisa (2025)
Asikainen, Melisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918155
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Paino Pärnäsille käytännönläheinen ja resurssit huomioiva markkinointisuunnitelma Instagramiin, joka on räätälöity yrityksen tarpeisiin. Työn tarkoituksena oli tarjota toimeksiantajayritykselle keinoja lisätä näkyvyyttä, hankkia uusia asiakkaita ja kasvattaa myyntiä hyödyntämällä Instagramia markkinointikanavana.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys esittelee työn kannalta keskeiset markkinoinnin käsitteet painottaen digitaalista ja sosiaalisen median markkinointia. Opinnäytetyön viitekehys sisältää olennaista markkinointitietoa lopputuloksen kannalta, joka on koottu artikkeli- ja kirjallisuuslähteistä. Markkinointia tarkastellaan ensin yleisesti, jonka jälkeen keskitytään digitaaliseen ja sosiaalisen median markkinointiin, sekä Instagramin käyttöön markkinoinnin työkaluna.
Menetelmällisinä ratkaisuina hyödynnettiin SWOT- ja PESTE-analyysiä sekä toimeksiantajan haastattelua. Yrityksen vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia markkinoinnin kannalta tunnistettiin SWOT-analyysin avulla. Yrityksen ulkoista ympäristöä tarkasteltiin myös PESTE-analyysiä hyväksikäyttäen, johon lukeutui poliittiset, taloudelliset, sosiaaliset, teknologiset sekä ekologiset tekijät. Nämä analyysit toimeksiantajan haastattelun rinnalla auttoivat hahmottamaan yrityksen nykytilaa ja mahdollisia kehityskohteita, ja niiden avulla luotiin markkinointisuunnitelma.
Työn tuloksena syntyi räätälöity Instagram markkinointisuunnitelma, joka sisältää tavoitteet, kohderyhmän, kehityskohteet ja toimenpiteet. Suunnitelma rakennettiin niin, että se olisi toteutettavissa painoyrityksen markkinointiresursseilla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys esittelee työn kannalta keskeiset markkinoinnin käsitteet painottaen digitaalista ja sosiaalisen median markkinointia. Opinnäytetyön viitekehys sisältää olennaista markkinointitietoa lopputuloksen kannalta, joka on koottu artikkeli- ja kirjallisuuslähteistä. Markkinointia tarkastellaan ensin yleisesti, jonka jälkeen keskitytään digitaaliseen ja sosiaalisen median markkinointiin, sekä Instagramin käyttöön markkinoinnin työkaluna.
Menetelmällisinä ratkaisuina hyödynnettiin SWOT- ja PESTE-analyysiä sekä toimeksiantajan haastattelua. Yrityksen vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia markkinoinnin kannalta tunnistettiin SWOT-analyysin avulla. Yrityksen ulkoista ympäristöä tarkasteltiin myös PESTE-analyysiä hyväksikäyttäen, johon lukeutui poliittiset, taloudelliset, sosiaaliset, teknologiset sekä ekologiset tekijät. Nämä analyysit toimeksiantajan haastattelun rinnalla auttoivat hahmottamaan yrityksen nykytilaa ja mahdollisia kehityskohteita, ja niiden avulla luotiin markkinointisuunnitelma.
Työn tuloksena syntyi räätälöity Instagram markkinointisuunnitelma, joka sisältää tavoitteet, kohderyhmän, kehityskohteet ja toimenpiteet. Suunnitelma rakennettiin niin, että se olisi toteutettavissa painoyrityksen markkinointiresursseilla.