ADHD-opas työvälineeksi varhaiskasvattajille
Alsio, Hanna; Venäläinen, Heidi (2025)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Alsio, Hanna
Venäläinen, Heidi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018329
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksessa tarvitaan koko ajan enemmän tietoutta ADHD- piirteisen lapsen kohtaamisesta sekä lapsen ADHD:stä. Asian ajankohtaisuuden vuoksi opinnäytetyömme liittyy ADHD- tietoisuuden kasvattamiseen varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyömme tarkoituksena on lisätä varhaiskasvattajien tietoutta, miten ADHD piirteisiä lapsia voidaan tukea varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tuotoksen tavoitteena on tehdä varhaiskasvatuksessa olevan ADHD- piirteisen lapsen arjesta sujuvampaa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii yksi Joensuun päiväkodeista.
Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toimeksiantajana toimivan päiväkodin huoltajat ja varhaiskasvatuksen henkilöstö osallistui opinnäytetyön toteutumiseen. Opinnäytetyömme keskeisiä menetelmiä olivat dialoginen keskustelu, huoltajille tehty sähköinen kysely sekä varhaiskasvatuksen henkilöstölle järjestetty learning cafe tyyppinen keskustelutilaisuus. Näiden tietojen pohjalta toteutimme opinnäytetyön tuotoksen.
Opinnäytetyömme lopullisena tuotoksena syntyi ADHD-opas työvälineeksi varhaiskasvattajille. Oppaasta varhaiskasvattajat löytävät selkeästi ja tiiviisti tietoa sekä työkaluja ADHD-piirteisen lapsen kanssa toimiseen varhaiskasvatuksen arjessa. Opasta voi hyödyntää paperi- tai digiversiona, joten tarvittaessa sitä voi päivittää. In early childhood education, there is a growing need for knowledge about encountering children with ADHD traits and understanding ADHD in children. Due to the relevance of this issue, our thesis is related to increasing ADHD awareness in early childhood education.
The purpose of our thesis is to enhance early childhood educators' understanding of how children with ADHD traits can be supported in early childhood education. The goal of the thesis output is to make the daily life of a child with ADHD traits in early childhood education smoother. One of the kindergartens in Joensuu is the commissioner of our thesis.
Our thesis was carried out as a functional thesis. The guardians and early childhood education staff of the commissioning kindergarten participated in the implementation of the thesis. The key methods of our thesis included dialogical discussions, an electronic survey for guardians, and a learning cafe-type discussion event organized for early childhood education staff. Based on this information, we created the thesis output. The final output of our thesis is an ADHD-guide as a tool for early childhood educators. The guide provides clear and concise information and tools for working with children with ADHD traits in the daily life of early childhood education. The guide can be utilized in paper or digital format, allowing for updates as needed.
Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toimeksiantajana toimivan päiväkodin huoltajat ja varhaiskasvatuksen henkilöstö osallistui opinnäytetyön toteutumiseen. Opinnäytetyömme keskeisiä menetelmiä olivat dialoginen keskustelu, huoltajille tehty sähköinen kysely sekä varhaiskasvatuksen henkilöstölle järjestetty learning cafe tyyppinen keskustelutilaisuus. Näiden tietojen pohjalta toteutimme opinnäytetyön tuotoksen.
Opinnäytetyömme lopullisena tuotoksena syntyi ADHD-opas työvälineeksi varhaiskasvattajille. Oppaasta varhaiskasvattajat löytävät selkeästi ja tiiviisti tietoa sekä työkaluja ADHD-piirteisen lapsen kanssa toimiseen varhaiskasvatuksen arjessa. Opasta voi hyödyntää paperi- tai digiversiona, joten tarvittaessa sitä voi päivittää.
The purpose of our thesis is to enhance early childhood educators' understanding of how children with ADHD traits can be supported in early childhood education. The goal of the thesis output is to make the daily life of a child with ADHD traits in early childhood education smoother. One of the kindergartens in Joensuu is the commissioner of our thesis.
Our thesis was carried out as a functional thesis. The guardians and early childhood education staff of the commissioning kindergarten participated in the implementation of the thesis. The key methods of our thesis included dialogical discussions, an electronic survey for guardians, and a learning cafe-type discussion event organized for early childhood education staff. Based on this information, we created the thesis output. The final output of our thesis is an ADHD-guide as a tool for early childhood educators. The guide provides clear and concise information and tools for working with children with ADHD traits in the daily life of early childhood education. The guide can be utilized in paper or digital format, allowing for updates as needed.