Suunnitelma Hobo Helsingin syntymäpäiväviikon toteuttamiseen
Tolvanen, Sanni (2025)
Tolvanen, Sanni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018224
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella Hobo Hotel Helsingille suunnitelma tapahtumaviikon toteuttamiseen ohjelmasisältöineen. Tarkoituksena oli tapahtumamuotoilun työkaluja hyödyntäen tehdä suunnitelma, jonka mukaan Hobo Helsinki pystyisi tuottamaan tapahtumaviikon halutun kohderyhmän toiveiden ja tarpeiden mukaan. Opinnäytetyön avulla Hobo Helsinki saa käyttöönsä tapahtumasuunnitelman, joka sisältää ehdotuksia ohjelmasisältöön ja majoitusasiakkaiden huomioimiseen.
Opinnäytetyössä on käytetty tapahtuman järjestämisen ja asiakasymmärryksen teoriaa. Menetelmät, joita opinnäytetyössä on käytetty, ovat tapahtumamuotoilun prosessin työkaluja, kuten asiakaspersoonat, empatiakartat ja Event Canvas. Tutkimusmenetelmänä toimi sidosryhmätutkimus, joka tehtiin sähköisenä kyselynä. Sen tuloksista kävi ilmi toimeksiantajan kehityskohta, joka olisi tietoisuuden levittäminen laajemmin halutuille kohderyhmille.
Työn keskeinen tuotos on suunnitelma, joka luotiin yllä olevia menetelmiä käyttäen ja prosessin edetessä nousseista ideoista ja palvelupolkujen pohjalta. Se sisälsi tapahtumaehdotuksia viikon jokaiselle päivälle kohderyhmän toiveiden mukaan kuten syntymäpäiväkakku-tasting ja livekonsertti, sekä myös ideoita majoitusasiakkaiden huomioimiseen, kuten satunnaisen majoitusasiakkaan yllättäminen ja syntymäpäiväkakun tarjoaminen aamiaisella, sekä tapoja, miten syntymäpäiväviikko näkyi yleisesti Hobo Helsingin arjessa. Hobo Helsinki pystyi hyödyntämään opinnäytetyötä itse tapahtumaviikkoa tehdessä, kuten asiakkaille jaettavan esitebingokortin, sekä sidosryhmätutkimuksesta saatuja tietoja tulevaisuuden tapahtumia suunniteltaessa.
Opinnäytetyössä on käytetty tapahtuman järjestämisen ja asiakasymmärryksen teoriaa. Menetelmät, joita opinnäytetyössä on käytetty, ovat tapahtumamuotoilun prosessin työkaluja, kuten asiakaspersoonat, empatiakartat ja Event Canvas. Tutkimusmenetelmänä toimi sidosryhmätutkimus, joka tehtiin sähköisenä kyselynä. Sen tuloksista kävi ilmi toimeksiantajan kehityskohta, joka olisi tietoisuuden levittäminen laajemmin halutuille kohderyhmille.
Työn keskeinen tuotos on suunnitelma, joka luotiin yllä olevia menetelmiä käyttäen ja prosessin edetessä nousseista ideoista ja palvelupolkujen pohjalta. Se sisälsi tapahtumaehdotuksia viikon jokaiselle päivälle kohderyhmän toiveiden mukaan kuten syntymäpäiväkakku-tasting ja livekonsertti, sekä myös ideoita majoitusasiakkaiden huomioimiseen, kuten satunnaisen majoitusasiakkaan yllättäminen ja syntymäpäiväkakun tarjoaminen aamiaisella, sekä tapoja, miten syntymäpäiväviikko näkyi yleisesti Hobo Helsingin arjessa. Hobo Helsinki pystyi hyödyntämään opinnäytetyötä itse tapahtumaviikkoa tehdessä, kuten asiakkaille jaettavan esitebingokortin, sekä sidosryhmätutkimuksesta saatuja tietoja tulevaisuuden tapahtumia suunniteltaessa.