Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Framgång genom sociala medier

Forsman, Ada (2025)

 
Avaa tiedosto
Forsman_Ada.pdf (816.1Kt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Forsman, Ada
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018441
Tiivistelmä
Denna studie undersöker hur Ada Forsmans personliga varumärke kan användas för att utveckla en effektiv content marketing strategi, med fokus på innehållstyper och strategier som är mest framgångsrika för att öka synlighet och engagemang på sociala medier. Genom en kvalitativ intervju med en expert inom influencer marketing och en analys av Forsmans arbete via Styleda, identifierades nyckelfaktorer för framgång.

Resultaten visar att en tydlig nischering, exempelvis Forsmans fokus på "lyxig vardagsstil", tillsammans med en konsekvent estetik och aktiv storytelling, är avgörande för att stärka varumärket och skapa förtroende bland följarna. För att utveckla en framgångsrik strategi bör innehållet fokusera på att förmedla känslor snarare än produkter och byggas på personlig kommunikation, direkt till kameran, samt kontinuerlig interaktion med målgruppen.
De mest effektiva innehållstyperna för att öka synlighet och engagemang är korta videor (särskilt Reels), livesändningar och interaktiva inlägg, som frågor, tävlingar och call-to-actions. Samarbete med andra influencers och varumärken, samt att använda trendanpassade format, lyfts också fram som viktiga framgångsfaktorer. För att optimera framtida strategier bör resultatet mätas genom engagemang (kommentarer, delningar, DM:s) och räckviddstillväxt efter publicering av Reels.

Framtida trender, såsom AI-styling, virtuella provrum och live shopping, förväntas ytterligare förändra landskapet där äkthet och personlig närvaro blir ännu mer avgörande än perfektion.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste