Kajaanin maine Kajaanissa opiskelevien nuorten näkökulmasta
Taipaleenmäki, Johanna (2025)
Taipaleenmäki, Johanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018440
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli tutkia, millainen maine Kajaanilla on Kajaanissa opiskelevien nuorten näkökulmasta. Tutkimus suoritettiin Kajaanin lukiossa, ammattiopistossa sekä ammattikorkeakoulussa opiskeleville. Opinnäytetyössä selvitettiin, mistä kaupungin maine muodostuu ja mitkä asiat vaikuttavat nuorten päätöksiin. Työn toimeksiantaja oli Kajaanin kaupunki. Tavoitteena oli kerätä mielipiteitä opiskelijoilta Kajaanista ja saada olennaista tietoa kaupungin kehittämistä ja viestintää varten. Työssä haluttiin selvittää Kajaanin vahvuuksia sekä kehityskohteita. Opinnäytetyön teoriapohja perustui maineen, vetovoimaisen kaupungin ja nuorten valintojen teon kirjallisuuteen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Opiskelijoille toteutettiin kyselytutkimus Webropol- työkalulla. Aineisto analysoitiin PSPP-ohjelmaa käyttäen. Kyselyyn saatiin yhteensä 87 vastausta.
Tutkimustulosten perusteella Kajaanin maine nuorten näkökulmasta on neutraali. Suurimmalla osalla on kuitenkin melko myönteinen kuva kaupungista. Keskeiset tulokset osoittavat, että Kajaanin vetovoimatekijöitä ovat luonto, turvallisuus ja rauha. Kajaania pidetään myös varsin viihtyisänä ja kehittyvänä kaupunkina. Tutkimuksessa selvisi, että Kajaanin vetovoimaisuutta pidetään huonona. Kaupunkiin toivottaisiin enemmän monipuolisempia nuorille suunnattuja liikkeitä ja palveluita, joilla olisi pidemmät aukioloajat. Tuloksista ilmenee toive elävöittää kaupunkia. Kaupunkiin toivottaisiin enemmän ajanviettopaikkoja ja parempia työllisyysmahdollisuuksia.
Tulosten perusteella Kajaanin mainetta ja kaupunkia voidaan kehittää. Tutkimuksesta saatiin tietoa nuorten mielipiteistä sekä ideoista maineen kehittämiseen. Jatkotutkimuksissa voitaisiin siirtää tarkastelun painopistettä pois Kajaanista ja keskittyä selvittämään, millainen maine Kajaanilla on ulkopaikkakuntalaisten näkökulmasta ja kehittää viestintää ulkopaikkakuntalaisille.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Opiskelijoille toteutettiin kyselytutkimus Webropol- työkalulla. Aineisto analysoitiin PSPP-ohjelmaa käyttäen. Kyselyyn saatiin yhteensä 87 vastausta.
Tutkimustulosten perusteella Kajaanin maine nuorten näkökulmasta on neutraali. Suurimmalla osalla on kuitenkin melko myönteinen kuva kaupungista. Keskeiset tulokset osoittavat, että Kajaanin vetovoimatekijöitä ovat luonto, turvallisuus ja rauha. Kajaania pidetään myös varsin viihtyisänä ja kehittyvänä kaupunkina. Tutkimuksessa selvisi, että Kajaanin vetovoimaisuutta pidetään huonona. Kaupunkiin toivottaisiin enemmän monipuolisempia nuorille suunnattuja liikkeitä ja palveluita, joilla olisi pidemmät aukioloajat. Tuloksista ilmenee toive elävöittää kaupunkia. Kaupunkiin toivottaisiin enemmän ajanviettopaikkoja ja parempia työllisyysmahdollisuuksia.
Tulosten perusteella Kajaanin mainetta ja kaupunkia voidaan kehittää. Tutkimuksesta saatiin tietoa nuorten mielipiteistä sekä ideoista maineen kehittämiseen. Jatkotutkimuksissa voitaisiin siirtää tarkastelun painopistettä pois Kajaanista ja keskittyä selvittämään, millainen maine Kajaanilla on ulkopaikkakuntalaisten näkökulmasta ja kehittää viestintää ulkopaikkakuntalaisille.