Ljussättningens Roll i Skapandet av Engagerande Produktbilder för E-handel
Palmgren, Peik (2025)
Palmgren, Peik
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018700
Tiivistelmä
Detta arbete undersöker hur ljussättning påverkar skapandet av professionella modeinriktade produktbilder för varumärket Tuloste.store. Syftet är att utveckla en visuell stil som stärker varumärkets identitet och fungerar effektivt för försäljning på e-handelsplattformar och sociala medier. Problemställningen är hur man kan skapa attraktiva produktbilder med en begränsad budget för modeinriktad webbförsäljning. Arbetet avgränsas till att prioritera ljussättning framför andra fotografiska tekniker och fokuserar på grundläggande principer för ljusets placering, kvalitet och riktning, snarare än på användning av avancerad utrustning eller bildredigering. De slutliga bilderna är skapade med olika ljusuppsättningar i både studio- och utomhusmiljöer, planerade med hjälp av programmet Set.a.Light. Inspiration hämtades från varumärken som Annele och Karokoru vilka texten också analyserar. Effekterna av ljusmodifierare studerades genom Visual Educations material och böcker om mode- och produktfotografi, såsom The Art and Style of Product Photography av Thomas (2013), Keilys Fashion Photography: Genres and Trends (2015) och Delacruz’ artikel (2024) om produktfotografi. Resultatet visar att ljussättning är avgörande för att skapa professionella och engagerande bilder. Genom att noggrant välja ljusets placering och riktning går det att uppvisa produkternas design och skapa en enhetlig stil som stärker varumärkets identitet. Slutsatserna kan användas som vägledning för att skapa effektiva produktbilder för digital försäljning.