Ecoskin Porvoo Oy:n verkkokaupan kehittäminen SEO-optimoinnin ja asiakaspalautteen keinoin
Unkari-Piironen, Ronja-Lotta (2025)
Unkari-Piironen, Ronja-Lotta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018703
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Ecoskin Porvoo Oy:n verkkokauppaa hakukoneoptimoinnin ja asiakaspalautteen keinoin. Tutkimus- ja kehittämistoimien tavoitteena oli parantaa yrityksen verkkosivujen sijoittumista ja siten löydettävyyttä Googlen hakukoneissa sekä kehittää verkkokauppaa asiakaslähtöisemmäksi ja tuotekuvausten sisältöjä asiakkaita paremmin informoiviksi.
Opinnäytetyön viitekehyksinä toimi SEO- eli hakukoneoptimointia sekä asiakaskokemusta käsittelevät tutkimukset ja teokset. Opinnäytetyön menetelminä hyödynnettiin verkkokaupan kävijämäärien mittaamista ja avainsanatutkimusta verkkokaupan SEO-optimoinnin kehittämisen ja tulosten arvioinnin tukena sekä laadullista, Ecoskinin asiakkaille suunnattua kyselytutkimusta verkkokaupan asiakaskokemuksen selvittämisessä. Verkkokaupan tuotekuvausten sisältösuunnitelman suunnittelussa hyödynnettiin kielitieteeseen perustuvaa sisällön optimoinnin menetelmää.
Opinnäytetyön SEO-kehittämistoimien tuloksena Ecoskin Porvoo Oy:n tuotteiden sijoitus Googlen hakukoneissa parani merkittävästi. Kyselyn tuloksien perusteella todettiin verkkokaupan haasteiden koskevan asiakkaiden näkökulmasta erityisesti verkkokaupan hakutoimintoa, puutteellisia tuotekuvauksia sekä verkkokaupan puutteellista tuotevalikoimaa. Lisäksi verkkokaupassa toivottiin hyödynnettävän samoja kampanjoita, alennuksia ja tarjouksia kuin kivijalkamyymälälläkin.
Opinnäytetyön tuotoksena Ecoskinin verkkokaupan tuotesivujen otsikointeja, tuotekuvauksia ja metakuvauksia muokattiin SEO- eli hakukoneoptimoinnin keinoin. Opinnäytetyön toisena tuotoksena räätälöitiin sisältösuunnitelma verkkokaupan tuotekuvausten kehittämiseksi. Sisältösuunnitelmassa hyödynnettiin laadullisen kyselytutkimuksen vastauksissa ilmenneitä tuotekuvausten kehittämisehdotuksia.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin SEO-optimoinnin olevan vaikuttava tapa yrityksen verkkokaupan Googlen hakukonesijoituksen ja tuotteiden löydettävyyden parantamiseen. Vaikka verkkokaupan kävijämäärät kokonaisuudessaan vaihtelivat tarkastelujaksoilla paljon, oli tuotekohtaisista tarkasteluista mahdollista tehdä päätelmiä SEO-optimoinnin vaikuttavuudesta myös verkkokaupan kävijämääriin. Kehittämistoimet paransivat joissain tapauksissa myös tuotteiden löydettävyyttä verkkokaupassa asiakkaan näkökulmasta. Lisäksi positiivisen asiakaskokemuksen todettiin olevan tärkeä, verkkokaupan menestymistä mittaava tekijä.
Yritykselle annetut kehittämisehdotukset koskivat avainsanojen optimointia verkkokaupassa tapahtuvan tiedonhaun näkökulmasta sekä verkkokaupan asiakkuuden ja tuotevalikoiman kehittämistä. The purpose of this thesis was to improve the online store of Ecoskin Porvoo Oy via SEO- also known as search engine optimization and customer feedback. The aim of this thesis was to improve the positioning and findability of the online store in Google search engine machine. The aim was also to improve the customer-oriented approach and the product descriptions of the online store.
The theoretical framework of this thesis includes theories concerning search engine optimization and customer experience. The SEO-optimization was performed by measuring the number of visitors on the website of the online store and via keyword research. The study of the customer feed-back was performed by using a qualitative research inquiry for the customers of Ecoskin Porvoo Oy. A linquistic approach was taken to develop the content on the website of the online store.
The results of the SEO-optimization development measures showed drastic improvement of the SEO-score in Google for the products sold in the web store. The results of the inquiry revealed challenges regarding search function of the web store as well as inadequate product descriptions and product selection. The results also revealed a wish to be able to make use of the same campaigns, discounts and offers as the customers using the brick and mortar store.
The output of this thesis was to improve the titles, product descriptions and meta descriptions via SEO-optimization techniques. The output of this thesis was also to develop a content plan to improve the product descriptions of the online store. The content plan was developed using the data and the improvement suggestions collected via the customer inquiry.
The conclusion of this thesis was that SEO-optimization is an effective way to improve the positioning and findability of the online store and the products sold at the store in Google search engine machine. And although the number of visitors measured at the online store varied during the measuring period, it was concluded that the SEO-optimization had a positive impact also on the number of visitors at the online store. In some cases, SEO-optimization also improved the findability of the products at the online store. Improving customer experience also turned out to be a valid factor growing a successful online store.
Suggested development ideas included developing product videos to accompany the product descriptions, optimizing the keywords further to improve the search function at the online store and improving the customership and the product selection of the online store.
Opinnäytetyön viitekehyksinä toimi SEO- eli hakukoneoptimointia sekä asiakaskokemusta käsittelevät tutkimukset ja teokset. Opinnäytetyön menetelminä hyödynnettiin verkkokaupan kävijämäärien mittaamista ja avainsanatutkimusta verkkokaupan SEO-optimoinnin kehittämisen ja tulosten arvioinnin tukena sekä laadullista, Ecoskinin asiakkaille suunnattua kyselytutkimusta verkkokaupan asiakaskokemuksen selvittämisessä. Verkkokaupan tuotekuvausten sisältösuunnitelman suunnittelussa hyödynnettiin kielitieteeseen perustuvaa sisällön optimoinnin menetelmää.
Opinnäytetyön SEO-kehittämistoimien tuloksena Ecoskin Porvoo Oy:n tuotteiden sijoitus Googlen hakukoneissa parani merkittävästi. Kyselyn tuloksien perusteella todettiin verkkokaupan haasteiden koskevan asiakkaiden näkökulmasta erityisesti verkkokaupan hakutoimintoa, puutteellisia tuotekuvauksia sekä verkkokaupan puutteellista tuotevalikoimaa. Lisäksi verkkokaupassa toivottiin hyödynnettävän samoja kampanjoita, alennuksia ja tarjouksia kuin kivijalkamyymälälläkin.
Opinnäytetyön tuotoksena Ecoskinin verkkokaupan tuotesivujen otsikointeja, tuotekuvauksia ja metakuvauksia muokattiin SEO- eli hakukoneoptimoinnin keinoin. Opinnäytetyön toisena tuotoksena räätälöitiin sisältösuunnitelma verkkokaupan tuotekuvausten kehittämiseksi. Sisältösuunnitelmassa hyödynnettiin laadullisen kyselytutkimuksen vastauksissa ilmenneitä tuotekuvausten kehittämisehdotuksia.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin SEO-optimoinnin olevan vaikuttava tapa yrityksen verkkokaupan Googlen hakukonesijoituksen ja tuotteiden löydettävyyden parantamiseen. Vaikka verkkokaupan kävijämäärät kokonaisuudessaan vaihtelivat tarkastelujaksoilla paljon, oli tuotekohtaisista tarkasteluista mahdollista tehdä päätelmiä SEO-optimoinnin vaikuttavuudesta myös verkkokaupan kävijämääriin. Kehittämistoimet paransivat joissain tapauksissa myös tuotteiden löydettävyyttä verkkokaupassa asiakkaan näkökulmasta. Lisäksi positiivisen asiakaskokemuksen todettiin olevan tärkeä, verkkokaupan menestymistä mittaava tekijä.
Yritykselle annetut kehittämisehdotukset koskivat avainsanojen optimointia verkkokaupassa tapahtuvan tiedonhaun näkökulmasta sekä verkkokaupan asiakkuuden ja tuotevalikoiman kehittämistä.
The theoretical framework of this thesis includes theories concerning search engine optimization and customer experience. The SEO-optimization was performed by measuring the number of visitors on the website of the online store and via keyword research. The study of the customer feed-back was performed by using a qualitative research inquiry for the customers of Ecoskin Porvoo Oy. A linquistic approach was taken to develop the content on the website of the online store.
The results of the SEO-optimization development measures showed drastic improvement of the SEO-score in Google for the products sold in the web store. The results of the inquiry revealed challenges regarding search function of the web store as well as inadequate product descriptions and product selection. The results also revealed a wish to be able to make use of the same campaigns, discounts and offers as the customers using the brick and mortar store.
The output of this thesis was to improve the titles, product descriptions and meta descriptions via SEO-optimization techniques. The output of this thesis was also to develop a content plan to improve the product descriptions of the online store. The content plan was developed using the data and the improvement suggestions collected via the customer inquiry.
The conclusion of this thesis was that SEO-optimization is an effective way to improve the positioning and findability of the online store and the products sold at the store in Google search engine machine. And although the number of visitors measured at the online store varied during the measuring period, it was concluded that the SEO-optimization had a positive impact also on the number of visitors at the online store. In some cases, SEO-optimization also improved the findability of the products at the online store. Improving customer experience also turned out to be a valid factor growing a successful online store.
Suggested development ideas included developing product videos to accompany the product descriptions, optimizing the keywords further to improve the search function at the online store and improving the customership and the product selection of the online store.