Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lisääntynyt ruutuaika ja kouluikäisten niska-hartiaseudun ongelmat: opas lasten niska-hartiaseudun ongelmien kuntoutukseen

Lehtimäki, David; Tarvainen, Augusti (2025)

 
Avaa tiedosto
Lehtimaki_Tarvainen.pdf (2.251Mt)
Lataukset: 


Lehtimäki, David
Tarvainen, Augusti
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018710
Tiivistelmä
Niska-hartiaseudun kivut ja ongelmat ovat yleisiä — myös kouluikäisillä lapsilla ja nuorilla. Kouluikäisten ruutuaika on lisääntynyt viime vuosien aikana, ja sen myötä ovat lisääntyneet myös paikallaanolo ja epäedulliset asennot. Nämä tekijät kuormittavat niskan rakenteita, mikä altistaa niska-hartiaseudun ongelmille.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lisääntyneen ruutuajan yhteyttä niska-hartiaseudun ongelmiin sekä sitä, miten näihin ongelmiin voidaan vaikuttaa harjoittelun avulla. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa kouluikäisille suunnattu opas niska-hartiaseudun ongelmien hoitoon terveydenalan ammattilaisten jaettavaksi. Oppaan tavoite oli olla informatiivinen sekä sisältää helposti kotona suoritettavia harjoitteita, joilla voidaan lievittää ja hoitaa niska-hartiaseudun ongelmia.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue toimii opinnäytetyön yhteistyökumppanina. Työ toteutettiin läheisessä yhteistyössä heidän kanssaan. Oppaan on suunniteltu menevän jaettavaksi hyvinvointialueen fysioterapeuteille ja kouluterveydenhoitajille sekä hyvinvointialueen internet-sivuille.

Opinnäytetyö sisältää tietoperustan sekä sen pohjalta laaditun oppaan. Opinnäytetyön tietoperusta muodostui tieteellisestä tutkimustiedosta, kirjallisuudesta sekä artikkeleista. Tietoperustassa totesimme ruutuajalla olevan yhteys niska-hartiaseudun ongelmien kehittymiseen. Lisäksi havaitsimme, että asennonhallinta ja kaularangan asento ovat merkittävässä roolissa näiden ongelmien taustatekijöinä. Niska-hartiaseudun ongelmiin voidaan vaikuttaa harjoittelun, ergonomian sekä aktiivisuuden avulla. Tuotettu opas koostuu kahdesta osiosta. Ensimmäisessä osiossa on tiivistys opinnäytetyön tietoperustan keskeisimmistä sisällöistä. Toinen osio koostuu kotona toteutettavista niska-hartiaseudun harjoitteista sekä niiden ohjeistuksista. Opinnäytetyöprosessin aikana opasta testattiin muutamalla kouluikäisellä, minkä avulla varmistettiin oppaan soveltuvuus kohderyhmälle.

Niska-hartiaseudun ongelmia ja ongelmien hoitomenetelmiä on tutkittu laajasti. Kuitenkin juuri kouluikäisiin kohdistuneita tutkimuksia on vielä niukasti. Mielestämme aihetta olisi hyvä tutkia tulevaisuudessa enemmän, sillä kouluikäisten lisääntyvä ruutuaika kasvattaa myös riskiä niska-hartiaseudun ongelmien kehittymiselle. Lisäksi kouluikäisille olisi hyvä painottaa aktiivisuuden sekä asennon merkitystä kaularangan kuormituksen vähentämiseksi.
 
Neck pain and problems are common — even among school-aged adolescents. The amount of screen time for school-aged children has increased over the past few years, and with it the amount of time spent in sedentery positions and poor postures. These factors strain the neck structures, which can lead to neck problems.

The aim of this thesis was to investigate the link between increased screen time and neck problems, and how these problems can be addressed trough training. It also aimed to produce a guide for school-aged children on the management of neck problems, to be distributed by health professionals. The aim of the guide was to be informative and to include exercises that can be easily done at home in order to alleviate and treat neck problems.

Our partner in this thesis is Vantaan ja Keravan hyvinvointialue. The work was carried out in close co-operation with them. The guide is planned to be distributed to the physiotherapists and school nurses of the welfare area and on the website of the organisation.

The thesis includes a knowledge base and a guide based on it. The knowledge base of the thesis consisted of scientific research, literature and articles. In the knowledge base, we found that screen time is linked to the development of neck problems. We also found that postural control and cervical spine posture play a significant role as background factors for these problems. Neck problems can be addressed through training, ergonomics and physical activity. The guide produced consists of two sections. The first section summarises the main contents of the knowledge base of the thesis. The second section consists of home performed neck and shoulder exercises and their instructions. During the thesis process, the guide was tested with a small group of school-aged children, which showed that it was suitable for the target group.

There has been a lot of research done on neck problems and on the methods of treating these problems. However, there is still a shortage of studies that specifically focuses on school-aged children. We believe that it would be beneficial to do more research on this topic in the future, as the increase in screen time among shool-aged children also raises the risk of developing neck problems. In addition, the importance of activity and posture should be emphasised to school-aged children to reduce cervical spine strain.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste