Varhaiskasvatuksen liikuntakasvatus puheen tuottamisen tukena
Nykänen, Sonja (2025)
Nykänen, Sonja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219023
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksella on suuri vaikutus lasten kokonaisvaltaiseen kasvuun ja kehitykseen ja sitä kautta myös puheenkehitykseen. Opinnäytetyön tutkimus-tehtävänä oli selvittää, millainen merkitys varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksella on puheen kehitykseen sekä miten varhaiskasvatuksessa voidaan tukea puheenkehitystä.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus ja se on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jossa tutkimuskohteet analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä.
Aineistosta kävi ilmi, että liikunta vaikuttaa monin tavoin lapsen kehitykseen, kasvuun ja oppimiseen. Lapsen motoriset taidot ja valmiudet vaikuttavat kielen, kasvojen ja suun liikkeisiin ja sitä kautta puheenkehitykseen. Lasten luontainen tarve liikkua ja leikkiä tukee uuden oppimista, liikkeen lisääminen opeteltavaan asiaan auttaa muistijäljen muodostu-mista ja asia jää paremmin mieleen. Lasta tukeva monipuolinen, liikkumista tukeva ja kie-lirikas oppimisympäristö yhdessä varhaiskasvattajien kannustuksen ja tuen kanssa moti-voi lasta harjoittelemaan ja oppimaan liikkuessa ja leikkiessä.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus ja se on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jossa tutkimuskohteet analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä.
Aineistosta kävi ilmi, että liikunta vaikuttaa monin tavoin lapsen kehitykseen, kasvuun ja oppimiseen. Lapsen motoriset taidot ja valmiudet vaikuttavat kielen, kasvojen ja suun liikkeisiin ja sitä kautta puheenkehitykseen. Lasten luontainen tarve liikkua ja leikkiä tukee uuden oppimista, liikkeen lisääminen opeteltavaan asiaan auttaa muistijäljen muodostu-mista ja asia jää paremmin mieleen. Lasta tukeva monipuolinen, liikkumista tukeva ja kie-lirikas oppimisympäristö yhdessä varhaiskasvattajien kannustuksen ja tuen kanssa moti-voi lasta harjoittelemaan ja oppimaan liikkuessa ja leikkiessä.