Sosiaalipedagoginen hevostoiminta osana sosiaalisen kuntoutuksen työotetta : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Tikka, Linnea (2025)
Tikka, Linnea
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018580
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kuvattiin sosiaalipedagogista hevostoimintaa sekä sen käyttöä osana sosiaalista kuntoutusta. Tarkoituksena oli koota jo tutkittua tietoa sosiaalipedagogisen hevostoiminnan vaikutuksista, jotta sitä voitaisiin hyödyntää sosiaalialan työkentällä tulevaisuudessa enemmänkin.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsaus koostui tutkimuskysymyksen asettamisesta, tiedonhaun prosessista, aineiston analysoimisesta ja tulosten esittämisestä. Tämän opinnäytetyön aineisto koostui kahdeksasta vuonna 2013–2023 välisenä aikana julkaistuista tutkimusartikkeleista.
Aineistonhaku tehtiin seuraaviin hakupalveluihin ja tietokantoihin: Finna.fi, EBSCOhost, Journal.fi ja Google Scholar. Aineiston analyysinä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tuloksia tarkasteltiin sosiaalisen kuntoutuksen näkökulmasta ja voitiin todeta sosiaalipedagogisella hevostoiminnalla olevan vaikutuksia erityisesti sosiaalisiin- ja tunnetaitoihin sekä itsetunnon vahvistumiseen ja kasvuun. Hevostoiminnalla todettiin olevan positiivisia vaikutuksia yksilöihin kokonaisvaltaisesti. The thesis describes Equine Assisted Social Education and its use in social rehabilitation. The purpose was to compile already researched information on the effects of Equine Assisted Social Education so that it could be utilized more in the social work field in the future.
The research method used for the thesis was a descriptive literature review. The literature review consists of setting a research question, the information retrieval process, analyzing the data, and presenting the results. The material of this thesis consists of eight research articles published between 2013 and 2023. The data search was carried out in the following: Finna.fi, EBSCOhost, Journal.fi, and Google Scholar. The analysis of the data was carried out using a data-driven analysis method.
The results were examined from the perspective of social rehabilitation. It was concluded that Equine Assisted Social Education has effects, especially on social and emotional skills, as well as strengthening and growth of self-esteem. Equine Assisted Social Education was found to have positive effects on individuals holistically.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsaus koostui tutkimuskysymyksen asettamisesta, tiedonhaun prosessista, aineiston analysoimisesta ja tulosten esittämisestä. Tämän opinnäytetyön aineisto koostui kahdeksasta vuonna 2013–2023 välisenä aikana julkaistuista tutkimusartikkeleista.
Aineistonhaku tehtiin seuraaviin hakupalveluihin ja tietokantoihin: Finna.fi, EBSCOhost, Journal.fi ja Google Scholar. Aineiston analyysinä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tuloksia tarkasteltiin sosiaalisen kuntoutuksen näkökulmasta ja voitiin todeta sosiaalipedagogisella hevostoiminnalla olevan vaikutuksia erityisesti sosiaalisiin- ja tunnetaitoihin sekä itsetunnon vahvistumiseen ja kasvuun. Hevostoiminnalla todettiin olevan positiivisia vaikutuksia yksilöihin kokonaisvaltaisesti.
The research method used for the thesis was a descriptive literature review. The literature review consists of setting a research question, the information retrieval process, analyzing the data, and presenting the results. The material of this thesis consists of eight research articles published between 2013 and 2023. The data search was carried out in the following: Finna.fi, EBSCOhost, Journal.fi, and Google Scholar. The analysis of the data was carried out using a data-driven analysis method.
The results were examined from the perspective of social rehabilitation. It was concluded that Equine Assisted Social Education has effects, especially on social and emotional skills, as well as strengthening and growth of self-esteem. Equine Assisted Social Education was found to have positive effects on individuals holistically.