Pop up -piste nuorten ravitsemuksesta Sotkamossa Tenetin koululla
Määttä, Katri; Tolonen, Patricia (2025)
Määttä, Katri
Tolonen, Patricia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219031
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yläasteikäisten ravitsemustottumuksia ja sen pohjalta tuottaa yläasteikäisille pop up -piste, jossa hyödynnämme näyttöön perustuvaa tietoa. Tavoitteena oli motivoida ja ohjata yläasteikäisiä tekemään terveellisiä valintoja ravitsemuksen suhteen, sekä auttaa heitä saamaan tutkittua tietoa valintojen tekemisen tueksi.
Tiedonhaunprosessissa haimme tietoa Kajaanin Ammattikorkeakoulun tietokannoista, Medic ja Julkari. Hyödynsimme myös Theseuksesta, Duodecim ja THL: tietokantoja. Teoreettinen viitekehys sisältää tietoa nuorten terveellisestä ravitsemuksesta, ravitsemuksen haasteista, kouluruokailusta ja oppilaiden terveysneuvonnasta.
Toteutimme toiminnallisen opinnäytetyömme, jonka tuotteena toteutimme pop up -pisteen Tenetin koulun yläasteikäisille terveellisestä ravitsemuksesta. Tarkastelimme THL:n toteuttaman kouluterveyskyselyn tuloksia, joiden pohjalta suunnittelimme pop up -pisteen sisällön. Kouluterveyskyselyn perusteella nuorilla oli haasteita vedenjuonnin, kasvisten syönnin ja ruokailurytmien kanssa. Teimme kolme havainnollistavaa ja osallistavaa tehtävää, jotka käsittelivät näitä teemoja. Pop up -pisteen jälkeen pyysimme nuoria vastaamaan kysymykseen ”Koitko tehtävät hyödyllisiksi?”
Tulosten perusteella suurin osa oppilaista koki tehtävät hyödyllisiksi. Pop up -piste herätti keskustelua oppilaiden keskuudessa ja merkittävin oivallus oli se, että pienillä muutoksilla voi parantaa omaa ravitsemustaan. Voimme arvioida, että piste oli hyödyllinen, mutta se ei ollut vaikuttavin tapa ohjata nuoria ravitsemuksen suhteen, koska se tavoitti vain pienen osan oppilaista.
Tiedonhaunprosessissa haimme tietoa Kajaanin Ammattikorkeakoulun tietokannoista, Medic ja Julkari. Hyödynsimme myös Theseuksesta, Duodecim ja THL: tietokantoja. Teoreettinen viitekehys sisältää tietoa nuorten terveellisestä ravitsemuksesta, ravitsemuksen haasteista, kouluruokailusta ja oppilaiden terveysneuvonnasta.
Toteutimme toiminnallisen opinnäytetyömme, jonka tuotteena toteutimme pop up -pisteen Tenetin koulun yläasteikäisille terveellisestä ravitsemuksesta. Tarkastelimme THL:n toteuttaman kouluterveyskyselyn tuloksia, joiden pohjalta suunnittelimme pop up -pisteen sisällön. Kouluterveyskyselyn perusteella nuorilla oli haasteita vedenjuonnin, kasvisten syönnin ja ruokailurytmien kanssa. Teimme kolme havainnollistavaa ja osallistavaa tehtävää, jotka käsittelivät näitä teemoja. Pop up -pisteen jälkeen pyysimme nuoria vastaamaan kysymykseen ”Koitko tehtävät hyödyllisiksi?”
Tulosten perusteella suurin osa oppilaista koki tehtävät hyödyllisiksi. Pop up -piste herätti keskustelua oppilaiden keskuudessa ja merkittävin oivallus oli se, että pienillä muutoksilla voi parantaa omaa ravitsemustaan. Voimme arvioida, että piste oli hyödyllinen, mutta se ei ollut vaikuttavin tapa ohjata nuoria ravitsemuksen suhteen, koska se tavoitti vain pienen osan oppilaista.