Muotoiluajattelulla asiakasymmärrystä ympäristövastuulliseen tuotestrategiaan
Nieminen, Krista (2025)
Nieminen, Krista
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053118761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053118761
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli syventää asiakasymmärrystä suhteessa ympäristövastuullisen tuotevalikoiman kehittämistyöhön. Tutkimuksellisen kehittämistyön toimeksiantajana toimi Suomen luonnonsuojeluliiton Luontokauppa. Työssä etsittiin vastausta kysymykseen, millainen on houkutteleva tuotevalikoima, jolla on pieni negatiivinen ja suuri positiivinen vaikutus ympäristöön.
Tuotevalikoiman strategista kehittämistyötä lähestyttiin muotoiluajattelun menetelmiä hyödyntäen. Työn tietopohjassa käsiteltiin lähestymistapoja ympäristövastuulliseen tuoteliiketoimintaan sekä tutkimustietoa suomalaisten kulutustottumuksista. Kaksivaiheisena toteutetussa muotoiluprosessissa tuotteiden merkityksellisyyttä selvitettiin analysoimalla asiakkaiden kirjoittamia muistoja ja tarinoita yrityksen tuotteista. Asiakkaiden toiveita, tarpeita ja odotuksia puolestaan kartoitettiin teemahaastatteluin.
Työn löydöksissä hankittua asiakasymmärrystä peilattiin tietopohjassa esiintulleisiin ympäristövastuullisen tuoteliiketoiminnan strategioihin. Opinnäytetyön tuloksena esitettiin ympäristö- ja asiakaslähtöisiä ehdotuksia tuotevalikoiman kehittämiseksi. Ehdotukset antavat suuntaa tuotevalikoiman kehittämiseksi asiakkaille, joiden kulutustottumukset ovat jo valmiiksi melko kestävällä pohjalla.
Tuotevalikoiman strategista kehittämistyötä lähestyttiin muotoiluajattelun menetelmiä hyödyntäen. Työn tietopohjassa käsiteltiin lähestymistapoja ympäristövastuulliseen tuoteliiketoimintaan sekä tutkimustietoa suomalaisten kulutustottumuksista. Kaksivaiheisena toteutetussa muotoiluprosessissa tuotteiden merkityksellisyyttä selvitettiin analysoimalla asiakkaiden kirjoittamia muistoja ja tarinoita yrityksen tuotteista. Asiakkaiden toiveita, tarpeita ja odotuksia puolestaan kartoitettiin teemahaastatteluin.
Työn löydöksissä hankittua asiakasymmärrystä peilattiin tietopohjassa esiintulleisiin ympäristövastuullisen tuoteliiketoiminnan strategioihin. Opinnäytetyön tuloksena esitettiin ympäristö- ja asiakaslähtöisiä ehdotuksia tuotevalikoiman kehittämiseksi. Ehdotukset antavat suuntaa tuotevalikoiman kehittämiseksi asiakkaille, joiden kulutustottumukset ovat jo valmiiksi melko kestävällä pohjalla.