Keskustellen-kortit: Seksuaalikasvatuksen tukeminen sijaishuollossa asuvien tyttöjen hyvinvoinnissa
Koli, Taru; Blomster, Ronja (2025)
Koli, Taru
Blomster, Ronja
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219055
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Keskustellen -kortit, jotka tukevat sijaishuollon ammattilaisia seksuaalikasvatuksessa ja edistävät sijaishuollossa asuvien tyttöjen hyvinvointia. Tavoitteena oli vahvistaa nuorten seksuaalioikeuksien toteutumista sekä tarjota ammattilaisille konkreettinen ja helppokäyttöinen työkalu seksuaalisuuteen liittyvien aiheiden käsittelyyn. Työ toteutettiin yhteistyössä Karhukallion lastenkodin kanssa, joka hyötyi korttien tarjoamasta tuesta seksuaalikasvatuksen toteuttamisessa. Tietoperusta rakentui ajankohtaiseen tutkimustietoon sekä seksuaalikasvatusta ja sijaishuoltoa käsittelevään kirjallisuuteen.
Toiminnallisen opinnäytetyön menetelmällisenä ratkaisuna käytettiin sijaishuollon ammattilaisille suunnattua laadullista kyselyä, jonka avulla kartoitettiin käytännön tarpeita ja toiveita korttien sisällön rakentamiseksi. Prosessiin kuului myös korttien prototyyppien suunnittelu, testaus kohderyhmällä ja visuaalisen ilmeen kehittäminen yhteistyössä lastenkodin henkilökunnan kanssa.
Lopputuloksena syntyi monipuolinen Keskustellen -korttipakka, joka sisälsi keskustelunavauksia, tietoa seksuaalioikeuksista ja konkreettisia kysymyksiä tukemaan turvallisia keskusteluja nuorten kanssa. Arvioinnin perusteella kortit tarjosivat hyödyllisen työkalun ammattilaisille ja edistivät nuorten hyvinvointia ja yhdenvertaisuutta. Jatkokehitysmahdollisuuksiksi tunnistettiin korttien soveltaminen eri kohderyhmille ja niiden kääntäminen eri kielille. The purpose of this thesis was to create Keskustellen- cards that support foster care professionals in sex education and promote the well-being of girls living in residential care. The aim was to strengthen the realization of young people's sexual rights and provide professionals with a concrete and easy-to-use tool for discussing sexuality related topics. The work was carried out in cooperation with Karhukallio Children's Home, which benefited from the support the cards offered in implementing sex education. The theoretical framework was built on current research and literature on sex education and foster care.
The methodological approach of this practice-based thesis involved a qualitative survey directed at foster care professionals to map practical needs and wishes for developing the card content. The process also included designing card prototypes, testing with the target group, and developing visual elements in collaboration with the children's home staff.
The final product was a versatile set of Conversation Cards containing discussion starters, information about sexual rights, and concrete questions supporting safe discussions with young people. Based on evaluation, the cards provided a useful tool for professionals and promoted the well-being and equality of young people. Future development possibilities identified included adapting the cards for different target groups and translating them into different languages.
Toiminnallisen opinnäytetyön menetelmällisenä ratkaisuna käytettiin sijaishuollon ammattilaisille suunnattua laadullista kyselyä, jonka avulla kartoitettiin käytännön tarpeita ja toiveita korttien sisällön rakentamiseksi. Prosessiin kuului myös korttien prototyyppien suunnittelu, testaus kohderyhmällä ja visuaalisen ilmeen kehittäminen yhteistyössä lastenkodin henkilökunnan kanssa.
Lopputuloksena syntyi monipuolinen Keskustellen -korttipakka, joka sisälsi keskustelunavauksia, tietoa seksuaalioikeuksista ja konkreettisia kysymyksiä tukemaan turvallisia keskusteluja nuorten kanssa. Arvioinnin perusteella kortit tarjosivat hyödyllisen työkalun ammattilaisille ja edistivät nuorten hyvinvointia ja yhdenvertaisuutta. Jatkokehitysmahdollisuuksiksi tunnistettiin korttien soveltaminen eri kohderyhmille ja niiden kääntäminen eri kielille.
The methodological approach of this practice-based thesis involved a qualitative survey directed at foster care professionals to map practical needs and wishes for developing the card content. The process also included designing card prototypes, testing with the target group, and developing visual elements in collaboration with the children's home staff.
The final product was a versatile set of Conversation Cards containing discussion starters, information about sexual rights, and concrete questions supporting safe discussions with young people. Based on evaluation, the cards provided a useful tool for professionals and promoted the well-being and equality of young people. Future development possibilities identified included adapting the cards for different target groups and translating them into different languages.