Vaikuttajamarkkinoinnin rooli PR-strategiassa : sosiaalisen median tehokkaat taktiikat
Pekkinen, Maria (2025)
Pekkinen, Maria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053118770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053118770
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin roolia PR-strategiassa. Opinnäytetyö tehtiin vertailevana tapaustutkimuksena.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin benchmark-analyysinä. Benchmark-analyysissä vertailtiin kolmea suomalaista kosmetiikkayritystä Lumene, Smuuti Skin ja Mjuuk. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa, kuinka nämä suomalaiset kosmetiikkayritykset hyödyntävät vaikuttajamarkkinointia osana PR-strategiaansa. Tutkimus toteutettiin aikavälillä 01.01.2025-30.04.2025.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että kaikissa kolmessa yrityksessä hyödynnettiin vaikuttajayhteistyöhön perustuvaa PR-toimintaa, mutta poiketen toisistaan. Yhteistä oli kuitenkin se, että vaikuttajien avulla pyrittiin lisäämään näkyvyyttä, rakentamaan uskottavuutta ja tavoittamaan kohderyhmät. Vaikuttajamarkkinointia todettiin käytettävän tehokkaana keinona PR-strategian tukemisessa, kun kohdeyleisöä puhuteltiin uskottavasti ja sisältö koettiin autenttiseksi.
Johtopäätöksenä todetaan, että vaikuttajamarkkinointi TikTokissa toimii vaikuttavana osana PR-strategiaa, silloin kun vaikuttajien sisällöt tuotetaan yleisölle luontevalla tavalla. Opinnäytetyössä annetaan hyödyllistä tietoa yrityksille, jotka suunnittelevat TikTokin hyödyntämistä osana omaa PR-strategiaansa.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin benchmark-analyysinä. Benchmark-analyysissä vertailtiin kolmea suomalaista kosmetiikkayritystä Lumene, Smuuti Skin ja Mjuuk. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa, kuinka nämä suomalaiset kosmetiikkayritykset hyödyntävät vaikuttajamarkkinointia osana PR-strategiaansa. Tutkimus toteutettiin aikavälillä 01.01.2025-30.04.2025.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että kaikissa kolmessa yrityksessä hyödynnettiin vaikuttajayhteistyöhön perustuvaa PR-toimintaa, mutta poiketen toisistaan. Yhteistä oli kuitenkin se, että vaikuttajien avulla pyrittiin lisäämään näkyvyyttä, rakentamaan uskottavuutta ja tavoittamaan kohderyhmät. Vaikuttajamarkkinointia todettiin käytettävän tehokkaana keinona PR-strategian tukemisessa, kun kohdeyleisöä puhuteltiin uskottavasti ja sisältö koettiin autenttiseksi.
Johtopäätöksenä todetaan, että vaikuttajamarkkinointi TikTokissa toimii vaikuttavana osana PR-strategiaa, silloin kun vaikuttajien sisällöt tuotetaan yleisölle luontevalla tavalla. Opinnäytetyössä annetaan hyödyllistä tietoa yrityksille, jotka suunnittelevat TikTokin hyödyntämistä osana omaa PR-strategiaansa.