Vailla vakinaista asuntoa ry:n digitaalisten alustojen asiakaslähtöinen kehittäminen
Nguyen, Daniel (2025)
Nguyen, Daniel
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219077
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Vailla vakinaista asuntoa ry:n (Vva ry) toimeksiantona, ja sen tavoitteena oli asiakaslähtöisesti kehittää yhdistyksen digitaalista viestintää ja sosiaalisen medi-an alustoja. Tarkoituksena oli parantaa Vva ry:n viestintää ja näkyvyyttä, mikä hyödyttää sekä yhdistystä että sen kohdeyleisöä.
Kehittämistehtävässä tutkittiin Vva ry:n viestintää ja näkyvyyttä sosiaalisen median kanavissa asiakasnäkökulmasta. Nykytilaa kartoitettiin kyselytutkimuksella yhdistyksen seuraajille sekä analysoimalla viestintäkanavia. Työn tietoperusta kattaa brändin, sisältömarkkinoinnin, asia-kaslähtöisyyden ja viestinnän teemat.
Kehittämistyössä hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. Aineisto kerättiin kyselyllä, johon vastasi 82 henkilöä. Kysely sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Määrälliset tulokset analysoitiin tilastollisesti ja avovastaukset sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan seuraajat arvostavat eniten sisältöä, joka kertoo yhdistyksen toiminnasta ja tapahtumista sekä kävijöiden tarinoista ja kokemuksista. Myös tiedotuskampanjat, varainkeruu sekä asumiseen ja asunnottomuuteen liittyvät faktat kiinnostavat. Tärkein somekanava Vva ry:lle on Instagram, jossa yhdistystä seuraa eniten vastaajia; seuraavaksi tulevat Facebook ja yhdistyksen verkkosivut. Suurin osa vastaajista piti Vva ry:n viestintää selkeänä ja sisältöä hyödyllisenä, eikä kukaan kokenut sitä täysin epäselväksi tai hyödyttömäksi. Viestinnän julkaisutahtia enemmistö piti sopivana, vaikka noin kolmasosa toivoi hieman aktiivisem-paa viestintää.
Tulokset osoittavat, että Vva ry:n sosiaalisen median viestintä on pääosin toimivaa ja puhuttelee seuraajia. Toisaalta viestinnän saavutettavuutta ja sisällön tarjoamaa konkreettista arvoa voidaan parantaa, ja osa seuraajista toivoo aktiivisempaa viestintää sekä enemmän osallis-tumismahdollisuuksia.
Työssä esitetään useita kehittämisehdotuksia. Instagram-kanavaa tulisi hyödyntää entistä tehokkaammin, sillä se on yhdistyksen tärkein viestintäkanava. Videosisällön lisääminen toisi vaihtelua ja vetovoimaa viestintään. Vaikka nykyseuraajista harva kokee tarvetta uusille alustoille, myös TikTokin käyttöä voi harkita uuden yleisön tavoittamiseksi. Seuraajien sitouttamiseksi suositellaan vuorovaikutteisia keinoja, esimerkiksi kyselyitä, äänestyksiä sekä konk-reettisten auttamiskeinojen esiin tuomista, jotta yleisö kokee olevansa osa yhdistyksen toimintaa.
Kehittämistehtävässä tutkittiin Vva ry:n viestintää ja näkyvyyttä sosiaalisen median kanavissa asiakasnäkökulmasta. Nykytilaa kartoitettiin kyselytutkimuksella yhdistyksen seuraajille sekä analysoimalla viestintäkanavia. Työn tietoperusta kattaa brändin, sisältömarkkinoinnin, asia-kaslähtöisyyden ja viestinnän teemat.
Kehittämistyössä hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. Aineisto kerättiin kyselyllä, johon vastasi 82 henkilöä. Kysely sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Määrälliset tulokset analysoitiin tilastollisesti ja avovastaukset sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan seuraajat arvostavat eniten sisältöä, joka kertoo yhdistyksen toiminnasta ja tapahtumista sekä kävijöiden tarinoista ja kokemuksista. Myös tiedotuskampanjat, varainkeruu sekä asumiseen ja asunnottomuuteen liittyvät faktat kiinnostavat. Tärkein somekanava Vva ry:lle on Instagram, jossa yhdistystä seuraa eniten vastaajia; seuraavaksi tulevat Facebook ja yhdistyksen verkkosivut. Suurin osa vastaajista piti Vva ry:n viestintää selkeänä ja sisältöä hyödyllisenä, eikä kukaan kokenut sitä täysin epäselväksi tai hyödyttömäksi. Viestinnän julkaisutahtia enemmistö piti sopivana, vaikka noin kolmasosa toivoi hieman aktiivisem-paa viestintää.
Tulokset osoittavat, että Vva ry:n sosiaalisen median viestintä on pääosin toimivaa ja puhuttelee seuraajia. Toisaalta viestinnän saavutettavuutta ja sisällön tarjoamaa konkreettista arvoa voidaan parantaa, ja osa seuraajista toivoo aktiivisempaa viestintää sekä enemmän osallis-tumismahdollisuuksia.
Työssä esitetään useita kehittämisehdotuksia. Instagram-kanavaa tulisi hyödyntää entistä tehokkaammin, sillä se on yhdistyksen tärkein viestintäkanava. Videosisällön lisääminen toisi vaihtelua ja vetovoimaa viestintään. Vaikka nykyseuraajista harva kokee tarvetta uusille alustoille, myös TikTokin käyttöä voi harkita uuden yleisön tavoittamiseksi. Seuraajien sitouttamiseksi suositellaan vuorovaikutteisia keinoja, esimerkiksi kyselyitä, äänestyksiä sekä konk-reettisten auttamiskeinojen esiin tuomista, jotta yleisö kokee olevansa osa yhdistyksen toimintaa.