Urheiluorganisaation brändin kehittäminen muotoiluajattelun keinoin
Kotialho, Tuomas (2025)
Kotialho, Tuomas
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060118935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060118935
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee urheiluorganisaation brändin kehittämistä muotoiluajattelun keinoin. Kehittämistyön tarkoituksena on tuottaa yhteissuunnitteluprosessi sekä työpajakonsepti urheiluorganisaatioiden brändin kehittämiseksi.
Opinnäytetyössä on tavoitteena myös muodostaa ymmärrystä suomalaisten urheiluorganisaatioiden toimintaympäristöstä sekä luodata sidosryhmien ja käyttäjien tarpeita ja haluja, joille brändi suunnitellaan. Kehittämistyöpajan pilottiprojektina toimii Superpesiksen brändiuudistus.
Opinnäytetyössä tutkitaan muotoiluajattelun menetelmien sopimista urheiluorganisaatioiden brändin kehitykseen. Opinnäytetyön menetelminä on käytetty yhteissuunnittelua, syvähaastattelua, benchmarkingia ja työpajatyöskentelyä.
Opinnäytetyössä on tavoitteena myös muodostaa ymmärrystä suomalaisten urheiluorganisaatioiden toimintaympäristöstä sekä luodata sidosryhmien ja käyttäjien tarpeita ja haluja, joille brändi suunnitellaan. Kehittämistyöpajan pilottiprojektina toimii Superpesiksen brändiuudistus.
Opinnäytetyössä tutkitaan muotoiluajattelun menetelmien sopimista urheiluorganisaatioiden brändin kehitykseen. Opinnäytetyön menetelminä on käytetty yhteissuunnittelua, syvähaastattelua, benchmarkingia ja työpajatyöskentelyä.