Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

B2B myyntisuunnitelma asiantuntijapalvelulle

Kantelinen, Sami (2025)

 
Avaa tiedosto
Kantelinen_Sami.pdf (614.4Kt)
Lataukset: 


Kantelinen, Sami
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219209
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää konkreettinen, tavoitteellinen ja mitattava myyntisuunnitelma. Opinnäytetyön tavoitteena oli myyntisuunnitelman avulla kaupallistaa toimeksiantajalle uusi asiantuntijapalvelu. Työ toteutettiin kehittämistyönä, ja sen tavoitteena oli tukea liiketoiminnan kehitystä uuden palvelun myyntisuunnitelmalla. Myyntisuunnitelma kohdistui palvelun elinkaaren alkuvaiheeseen, jossa asiakaskohderyhmät eivät vielä ole tietoisia palvelun olemassaolosta tai sen tarjoamasta arvosta. Suunnitelman avulla pyritään tavoittamaan laajasti valittujen kohderyhmien päättäjiä monikanavaisen myyntityön keinoin ja vakuuttamaan palvelun tuottamasta arvosta.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on muodostettu liiketoiminnan kehittämisestä ja erityisesti osto- ja myyntiprosessien tuntemisesta ja muutoksesta. Teoriaosuudessa käsitellään myös myyntisuunnitelmaa ja myyntiorganisaatiota. Lähteinä on käytetty laajasti erilaisia luotettavaksi ja ajankohtaisiksi arvioituja sähköisiä ja painettuja lähteitä.

Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä toiminnallista Bencmarking-menetelmää, jossa omaa toimintaa kehitetään vertaamalla sitä parhaisiin toimijoihin. Benchmarking-prosessissa vaihdettiin tietoja vertailuyrityksen kanssa ja tunnistettuja erovaisuuksia käsiteltiin vertailuyrityksen vastuuhenkilön teemahaastattelulla tiedon keräämisen syventämiseksi.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tehty myyntisuunnitelma vastaa hyvin pitkälle toimivaksi todettua B2B-myyntisuunnitelmaa. Benchmark-menetelmällä myös tunnistettiin useita kehityskohteita, joiden avulla myyntisuunnitelmaan on mahdollista kehittää edelleen tehokkaammaksi ja tuottavammaksi. Tutkimuksen tuloksena syntyi useita kehityssuosituksia.

Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja sai konkreettisen myyntisuunnitelman liiketoiminnan kehitystyön kaupallistamiseksi. Myyntisuunnitelman laadukkuus varmistettiin vertailemalla suunnitelmaa todella hyvin myyneen palvelun myyntisuunnitelmaan, jonka avulla suunnitelmaa on mahdollista edelleen jalostaa. Myyntisuunnitelma toteuttaa toimeksiantajan strategiaa vahvistamalla kannattavaa palvelutarjontaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste