Digimarkkinointisuunnitelma Rautanet Hauho
Hakasaari, Ines-Maria (2025)
Hakasaari, Ines-Maria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219212
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Rautanet Hauhon digimarkkinointia. Rautanet Hauho on Hauholla toimiva rautakauppa, joka palvelee sekä paikallisia asukkaita että mökkiläisiä. Digitaalinen markkinointi on yrityksessä vielä varhaisessa vaiheessa, joten työn tavoitteena oli laatia asiakaslähtöinen ja resurssitehokas kehittämissuunnitelma yrityksen diginäkyvyyden parantamiseksi.
Tietoperustassa käsiteltiin digimarkkinoinnin keinoja, vaikuttajamarkkinointia, pienyritysten erityispiirteitä sekä asiakaskäyttäytymistä ja ostajapersoonia. Työn suunnittelun viitekehykseksi valittiin SOSTAC-malli, joka rakensi selkeän rungon nykytilan analyysistä konkreettisiin kehitysehdotuksiin.
Kehittämistyö sisälsi SWOT-analyysin, yrittäjän haastattelun sekä suunnitelman käytännön toimenpiteistä: sosiaalisen median aktivoinnista, hakukoneoptimoinnin parantamisesta, vaikuttajayhteistyöstä sekä sisällön vuosikellosta. Tuloksena syntyi selkeä digimarkkinointisuunnitelma, jota yritys voi hyödyntää välittömästi omassa toiminnassaan.
Työn keskeiseksi haasteeksi muodostui aikataulun hallinta, mutta tavoitteet saavutettiin ja työ tuotti yritykselle konkreettista hyötyä. Jatkuvan seurannan ja arvioinnin avulla Rautanet Hauho voi kehittää digimarkkinointiaan edelleen kilpailuetuna paikallisilla markkinoilla.
Tietoperustassa käsiteltiin digimarkkinoinnin keinoja, vaikuttajamarkkinointia, pienyritysten erityispiirteitä sekä asiakaskäyttäytymistä ja ostajapersoonia. Työn suunnittelun viitekehykseksi valittiin SOSTAC-malli, joka rakensi selkeän rungon nykytilan analyysistä konkreettisiin kehitysehdotuksiin.
Kehittämistyö sisälsi SWOT-analyysin, yrittäjän haastattelun sekä suunnitelman käytännön toimenpiteistä: sosiaalisen median aktivoinnista, hakukoneoptimoinnin parantamisesta, vaikuttajayhteistyöstä sekä sisällön vuosikellosta. Tuloksena syntyi selkeä digimarkkinointisuunnitelma, jota yritys voi hyödyntää välittömästi omassa toiminnassaan.
Työn keskeiseksi haasteeksi muodostui aikataulun hallinta, mutta tavoitteet saavutettiin ja työ tuotti yritykselle konkreettista hyötyä. Jatkuvan seurannan ja arvioinnin avulla Rautanet Hauho voi kehittää digimarkkinointiaan edelleen kilpailuetuna paikallisilla markkinoilla.