ITSM-järjestelmän käyttöönotto
Jaanus, Jesse (2025)
Jaanus, Jesse
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219220
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli käynnistää ja suunnitella Luona Oy:n toimeksiannosta uuden IT-palvelunhallintajärjestelmän (ITSM), Freshservicen, käyttöönottoa. Kehittämistyön kes-keisiä hyödynsaajia olivat Luonan ICT-osasto, yrityksen työntekijät sekä välillisesti Luona Oy:n asiakkaat. ITSM-järjestelmäuudistuksella pyrittiin parantamaan palveluiden laatua ja tehostamaan yrityksen ICT-prosesseja.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli aloittaa Freshservicen implementointivaihe. Työn tarkoituksena oli löytää ratkaisuja olemassa oleviin ongelmiin ja tuoda selkeitä parannuksia erityisesti manuaalisen työn vähentämiseksi sekä omaisuudenhallinnan tehostamiseksi.
Työn tietoperusta rakentui ITIL-viitekehyksen ympärille, joka ohjaa IT-palveluiden suunnittelua, implementointia ja jatkuvaa kehittämistä. Lisäksi työssä käsiteltiin keskeisiä käsitteitä liittyen ITSM-järjestelmiin, omaisuudenhallintaan sekä palvelukatalogeihin.
Kehittämismenetelminä hyödynnettiin ketteriä menetelmiä, erityisesti Scrum-viitekehystä. Scrumin vaiheittainen ja iteratiivinen lähestymistapa mahdollisti tehtävien selkeän hallinnan, tehokkaan priorisoinnin sekä nopean reagoinnin projektin aikana ilmeneviin ongelmiin.
Opinnäytetyön keskeisinä tuloksina laadittiin alustava implementointisuunnitelma, räätälöitiin ja luotiin Freshservicen käyttäjäportaalin ensimmäinen versio, luotiin kattava palvelukatalogi sekä siirrettiin ja uudistettiin yrityksen tietopankki Freshservice-alustalle. Lisäksi työssä esitettiin jatkokehitysehdotuksia järjestelmän käyttöönoton seuraavia vaiheita varten.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli aloittaa Freshservicen implementointivaihe. Työn tarkoituksena oli löytää ratkaisuja olemassa oleviin ongelmiin ja tuoda selkeitä parannuksia erityisesti manuaalisen työn vähentämiseksi sekä omaisuudenhallinnan tehostamiseksi.
Työn tietoperusta rakentui ITIL-viitekehyksen ympärille, joka ohjaa IT-palveluiden suunnittelua, implementointia ja jatkuvaa kehittämistä. Lisäksi työssä käsiteltiin keskeisiä käsitteitä liittyen ITSM-järjestelmiin, omaisuudenhallintaan sekä palvelukatalogeihin.
Kehittämismenetelminä hyödynnettiin ketteriä menetelmiä, erityisesti Scrum-viitekehystä. Scrumin vaiheittainen ja iteratiivinen lähestymistapa mahdollisti tehtävien selkeän hallinnan, tehokkaan priorisoinnin sekä nopean reagoinnin projektin aikana ilmeneviin ongelmiin.
Opinnäytetyön keskeisinä tuloksina laadittiin alustava implementointisuunnitelma, räätälöitiin ja luotiin Freshservicen käyttäjäportaalin ensimmäinen versio, luotiin kattava palvelukatalogi sekä siirrettiin ja uudistettiin yrityksen tietopankki Freshservice-alustalle. Lisäksi työssä esitettiin jatkokehitysehdotuksia järjestelmän käyttöönoton seuraavia vaiheita varten.