Lapsen osallisuuden lisääminen päiväkoti Majakan pedagogisessa dokumentoinnissa
Sailas, Päivi (2025)
Sailas, Päivi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219413
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää varhaiskasvatuksen pedagogista dokumentointia päiväkoti Majakan Meritähti-ryhmässä Nivalassa. Tavoitteena oli toteuttaa interventiot, joiden oppimistavoitteina oli lisätä lasten osallisuutta pedagogiseen dokumentointiin. Kyseessä oli toiminnallinen projekti, joka toteutettiin viisivuotiaiden lasten kanssa. Työn tilaajana oli Nivalan kaupungin varhaiskasvatus.
Tarkoituksena oli löytää dokumentointitapoja, joita on käytännössä helppoa ja sujuvaa toteuttaa lasten kanssa. Tavoitteena oli se, että lasten osallisuus dokumentointiin lisääntyisi ja siitä tulisi säännöllisesti tapahtuvaa. Dokumentoinnista tulee pedagogista, kun siitä nousevia asioita käydään läpi var-haiskasvattajien, lasten ja huoltajien kanssa yhdessä.
Opinnäytetyöni tehtävänä oli lisätä Meritähti-ryhmän toiminnan suunnitelmallisuutta ja lapsilähtöisyyttä pedagogisen dokumentoinnin avulla. Tarkoitus oli, että uudet käytännöt vakiintuisivat lapsi-ryhmän toimintamalliksi.
Opinnäytetyö toteutettiin lapsiryhmässä pedagogisesti suunniteltujen interventioiden kautta. Tavoitteisiin pääsyä arvioitiin saadun palautteen, havainnoinnin ja interventioiden vaikuttavuuden avulla.
Tarkoituksena oli löytää dokumentointitapoja, joita on käytännössä helppoa ja sujuvaa toteuttaa lasten kanssa. Tavoitteena oli se, että lasten osallisuus dokumentointiin lisääntyisi ja siitä tulisi säännöllisesti tapahtuvaa. Dokumentoinnista tulee pedagogista, kun siitä nousevia asioita käydään läpi var-haiskasvattajien, lasten ja huoltajien kanssa yhdessä.
Opinnäytetyöni tehtävänä oli lisätä Meritähti-ryhmän toiminnan suunnitelmallisuutta ja lapsilähtöisyyttä pedagogisen dokumentoinnin avulla. Tarkoitus oli, että uudet käytännöt vakiintuisivat lapsi-ryhmän toimintamalliksi.
Opinnäytetyö toteutettiin lapsiryhmässä pedagogisesti suunniteltujen interventioiden kautta. Tavoitteisiin pääsyä arvioitiin saadun palautteen, havainnoinnin ja interventioiden vaikuttavuuden avulla.