Kehittäjäkokemuksen optimointi : esteiden poistaminen ja tuottavuuden parantaminen
Hård, Mirka (2025)
Hård, Mirka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319511
Tiivistelmä
Tavoitteena oli tutkia Admicom Oyj:n tuotekehitystiimien kehittäjäkokemuksen nykytilaa ja kehittää yhtenäinen malli kehittäjäkokemuksen jatkuvaksi parantamiseksi. Admicom Oyj on kasvanut merkittävästi viime vuosina, mikä on lisännyt tarvetta yhtenäistää tuotekehitystiimien toimintatapoja. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, miten tuotekehitystiimien tuottavuutta voidaan mitata ja miten kehittäjäkokemuksen muutokset vaikuttavat tuottavuuteen. Työssä tarkasteltiin myös arvon käsitettä ja arvon tuottamista asiakkaalle tuotekehityksen näkökulmasta.
Työ toteutettiin tutkimustyönä, jossa käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Määrällisenä menetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, jolla kartoitettiin kehittäjäkokemuksen nykytilaa. Laadullisena menetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joiden avulla saatiin syvällisempää tietoa kehittäjäkokemuksesta, tuottavuudesta ja arvon tuottamisesta sekä niihin liittyvistä ilmiöistä yrityksessä. Kirjallisuuskatsauksen avulla kerättiin sekundääristä aineistoa, joka täydensi teemahaastatteluista ja kyselytutkimuksesta saatuja tietoja.
Teemahaastatteluissa korostuivat tiimin yhteishenki, päätöksenteon valta ja työn merkityksellisyys kehittäjäkokemuksen parantamiseksi. Tuottavuuden kannalta tärkeäksi tekijäksi nousi tiimin motivaatio ja arvon tuottaminen asiakkaalle, joka koettiin olevan ratkaiseva tekijä menestyksen kannalta. Kyselytutkimus osoitti kehittäjä-kokemuksen olevan hyvällä tasolla, mutta tiimitasolla havaittiin suuriakin eroja osassa väittämiä.
Kehittäjäkokemuksen nykytilan todettiin olevan hyvällä tasolla, mutta vaativan joitakin parannuksia. Tutkimusten tulosten perusteella luotiin kehittäjäkokemuksen johtamisen vuosikello. Teemahaastattelut osoittivat, että kehittäjäkokemus, tuottavuus ja arvon tuottaminen ovat keskeisiä käsitteitä, joiden ymmärtäminen ja mittaaminen vaativat monipuolista tarkastelua. Tuottavuuden mittaamiseen ei ole yksiselitteistä mallia, vaan se koostuu useista eri osa-alueista.
Työ toteutettiin tutkimustyönä, jossa käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Määrällisenä menetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, jolla kartoitettiin kehittäjäkokemuksen nykytilaa. Laadullisena menetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joiden avulla saatiin syvällisempää tietoa kehittäjäkokemuksesta, tuottavuudesta ja arvon tuottamisesta sekä niihin liittyvistä ilmiöistä yrityksessä. Kirjallisuuskatsauksen avulla kerättiin sekundääristä aineistoa, joka täydensi teemahaastatteluista ja kyselytutkimuksesta saatuja tietoja.
Teemahaastatteluissa korostuivat tiimin yhteishenki, päätöksenteon valta ja työn merkityksellisyys kehittäjäkokemuksen parantamiseksi. Tuottavuuden kannalta tärkeäksi tekijäksi nousi tiimin motivaatio ja arvon tuottaminen asiakkaalle, joka koettiin olevan ratkaiseva tekijä menestyksen kannalta. Kyselytutkimus osoitti kehittäjä-kokemuksen olevan hyvällä tasolla, mutta tiimitasolla havaittiin suuriakin eroja osassa väittämiä.
Kehittäjäkokemuksen nykytilan todettiin olevan hyvällä tasolla, mutta vaativan joitakin parannuksia. Tutkimusten tulosten perusteella luotiin kehittäjäkokemuksen johtamisen vuosikello. Teemahaastattelut osoittivat, että kehittäjäkokemus, tuottavuus ja arvon tuottaminen ovat keskeisiä käsitteitä, joiden ymmärtäminen ja mittaaminen vaativat monipuolista tarkastelua. Tuottavuuden mittaamiseen ei ole yksiselitteistä mallia, vaan se koostuu useista eri osa-alueista.