Johtamisen rooli tiedonjakamisessa Lean ympäristössä : tiedonjakamisprosessin kehittäminen Lean-menetelmin : case-yritys X
Kolhonen, Paula (2025)
Kolhonen, Paula
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053118779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053118779
Tiivistelmä
Tiedonjakamisen kehittämistarpeita tarkasteltiin Lean-ympäristössä geneerisiä lääkkeitä markkinoivassa lääkeyrityksessä. Tavoitteena oli selvittää ongelmat ja haasteet dokumentaation saamiseen kolmansilta osapuolilta Sairaalahankintojen tarjousprosessia varten ja millaisia ratkaisuja ongelmiin voidaan löytää Lean-ajattelun avulla. Kehittämistyö lähti liikkeelle käytännön haasteista, joita esiintyy erityisesti tarjouspyyntöihin vastaamisen aikataulupaineissa ja dokumentaatiovaatimusten täyttämisessä.
Työssä hyödynnettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa ja Lean-menetelmiä. Ongelmien juurisyitä analysoitiin kalanruotokaavion avulla. Aineisto kerättiin Webropol haastatteluiden ja ratkaisutyöpajassa osallistavin menetelmin. Tarkastelu kattoi mm. johtamisen roolin, sisäiset viestintähaasteet, dokumentaation arkistoinnin puutteet ja ulkoisten toimittajien valmiudet vastata Pohjoismaiden sairaalakauppojen vaatimuksiin.
Tuloksena tunnistettiin useita kehityskohteita, joihin johtamisella voidaan vaikuttaa: vastuiden ja dokumentointivaatimusten selkeyttäminen, järjestelmällisempi dokumenttien hallinta sekä viestinnän parantaminen sidosryhmien välillä. Lean-menetelmät tukevat jatkuvaa parantamista myös tiedonjakamisessa. Johtamisella on keskeinen merkitys tiedon saatavuuden, tehokkuuden ja prosessien sujuvuuden varmistamisessa.
Työssä hyödynnettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa ja Lean-menetelmiä. Ongelmien juurisyitä analysoitiin kalanruotokaavion avulla. Aineisto kerättiin Webropol haastatteluiden ja ratkaisutyöpajassa osallistavin menetelmin. Tarkastelu kattoi mm. johtamisen roolin, sisäiset viestintähaasteet, dokumentaation arkistoinnin puutteet ja ulkoisten toimittajien valmiudet vastata Pohjoismaiden sairaalakauppojen vaatimuksiin.
Tuloksena tunnistettiin useita kehityskohteita, joihin johtamisella voidaan vaikuttaa: vastuiden ja dokumentointivaatimusten selkeyttäminen, järjestelmällisempi dokumenttien hallinta sekä viestinnän parantaminen sidosryhmien välillä. Lean-menetelmät tukevat jatkuvaa parantamista myös tiedonjakamisessa. Johtamisella on keskeinen merkitys tiedon saatavuuden, tehokkuuden ja prosessien sujuvuuden varmistamisessa.