Yhtenäinen yrityskulttuuri liiketoiminnan siirtoprosessin jälkeen : tiekartan avulla kohti tulevaisuutta
Tanskanen, Jannika (2025)
Tanskanen, Jannika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219325
Tiivistelmä
Yrityskulttuurin hallittu johtaminen ja kehittäminen ovat olennaisessa osassa yrityksen yhtenäisyydessä, arvojen ja toimintatapojen johdonmukaisessa jakamisessa. Yhtenäisyys parantaa yrityskuvaa, tiimien työskentelyä, työntekijöiden sitoutumista ja motivaatiota sekä työhyvinvointia.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Yritys Y ja työn taustalla oli kahden eri yrityksen välinen liiketoimintakauppa. Kaupan yhteydessä henkilöstöä sekä asiakkaita siirtyi Yritys X:stä Yritys Y:lle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kahden eri yhtiön henkilöstö ja erilaiset kulttuurit yhdistyvät ja kuinka yrityskulttuuri uudistuu tällaisen muutoksen jälkeen. Tarkoituksena oli tunnistaa ne osa-alueet, joihin yrityksen johtamisessa tulee kiinnittää huomiota, jotta kahden eri yhtiön työntekijät voisivat rakentaa uutta, yhtenäistä yrityskulttuuria ja miten uuden organisaation rakentuminen vaikuttaa työntekijöiden yhteisöllisyyteen, motivaatioon ja sitoutumiseen.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään muutosjohtamista ja yrityskulttuurin kehittymistä sekä niiden merkitystä liiketoimintakaupan myötä syntyvään uuteen organisaatioon. Kahden erilaisen yrityskulttuurin kohdatessa yhteentörmäyksiltä ei voida välttyä. Muutos aiheuttaa epävarmuutta molempien yritysten henkilöstössä, ja muutoksen myötä ihmiset joutuvat sopeutumaan ja tutustumaan uudenlaisiin järjestelmiin, toimintatapoihin ja työkavereihin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena kehittämishankkeena, joka oli kolmivaiheinen. Siinä tutkittiin kyselytutkimuksen avulla kehittämisen kohteena olevan yrityksen kulttuurin nykytilaa. Kyselytutkimuksesta saatujen tulosten perusteella pidettiin Backcasting-menetelmää hyödyntäen työpaja, jonka tarkoituksena oli muodostaa visio halutusta yhtenäisen yrityskulttuurin tavoitetilasta ja miettiä niitä toimenpiteitä, joita sen saavuttamiseksi tarvitaan. Työpajan tuloksista muodostettiin tiekartta kohti tavoite visiota vuoteen 2030.
Kehittämistyön lopputuloksena saatiin näkemys yrityksen kulttuurin nykytilasta sekä määriteltyä tarvittavia toimenpiteitä, jotta asetettu visio saavutettaisiin. Yrityskulttuuri muovautuu jatkuvasti eikä kaikkia osa-alueita voida kehittää samanaikaisesti, jonka vuoksi yrityskulttuurin haluttua suuntaa joudutaan jatkuvasti tarkistamaan. Työn lopputuloksena saatiin selville mahdolliset esteet yhtenäisen yrityskulttuurin muodostumiselle sekä työkaluja johdolle ja työntekijöille yrityskulttuurin kehittämiseksi. Kehittämistyö antoi alkusysäyksen yhtenäisen yrityskulttuurin kehittämiselle, johon liittyy vahvasti avoin keskustelukulttuuri, yhtenäinen arvopohja ja luottamusta kehittävä ilmapiiri.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Yritys Y ja työn taustalla oli kahden eri yrityksen välinen liiketoimintakauppa. Kaupan yhteydessä henkilöstöä sekä asiakkaita siirtyi Yritys X:stä Yritys Y:lle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kahden eri yhtiön henkilöstö ja erilaiset kulttuurit yhdistyvät ja kuinka yrityskulttuuri uudistuu tällaisen muutoksen jälkeen. Tarkoituksena oli tunnistaa ne osa-alueet, joihin yrityksen johtamisessa tulee kiinnittää huomiota, jotta kahden eri yhtiön työntekijät voisivat rakentaa uutta, yhtenäistä yrityskulttuuria ja miten uuden organisaation rakentuminen vaikuttaa työntekijöiden yhteisöllisyyteen, motivaatioon ja sitoutumiseen.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään muutosjohtamista ja yrityskulttuurin kehittymistä sekä niiden merkitystä liiketoimintakaupan myötä syntyvään uuteen organisaatioon. Kahden erilaisen yrityskulttuurin kohdatessa yhteentörmäyksiltä ei voida välttyä. Muutos aiheuttaa epävarmuutta molempien yritysten henkilöstössä, ja muutoksen myötä ihmiset joutuvat sopeutumaan ja tutustumaan uudenlaisiin järjestelmiin, toimintatapoihin ja työkavereihin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena kehittämishankkeena, joka oli kolmivaiheinen. Siinä tutkittiin kyselytutkimuksen avulla kehittämisen kohteena olevan yrityksen kulttuurin nykytilaa. Kyselytutkimuksesta saatujen tulosten perusteella pidettiin Backcasting-menetelmää hyödyntäen työpaja, jonka tarkoituksena oli muodostaa visio halutusta yhtenäisen yrityskulttuurin tavoitetilasta ja miettiä niitä toimenpiteitä, joita sen saavuttamiseksi tarvitaan. Työpajan tuloksista muodostettiin tiekartta kohti tavoite visiota vuoteen 2030.
Kehittämistyön lopputuloksena saatiin näkemys yrityksen kulttuurin nykytilasta sekä määriteltyä tarvittavia toimenpiteitä, jotta asetettu visio saavutettaisiin. Yrityskulttuuri muovautuu jatkuvasti eikä kaikkia osa-alueita voida kehittää samanaikaisesti, jonka vuoksi yrityskulttuurin haluttua suuntaa joudutaan jatkuvasti tarkistamaan. Työn lopputuloksena saatiin selville mahdolliset esteet yhtenäisen yrityskulttuurin muodostumiselle sekä työkaluja johdolle ja työntekijöille yrityskulttuurin kehittämiseksi. Kehittämistyö antoi alkusysäyksen yhtenäisen yrityskulttuurin kehittämiselle, johon liittyy vahvasti avoin keskustelukulttuuri, yhtenäinen arvopohja ja luottamusta kehittävä ilmapiiri.
