Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Strategiatyön jalkauttaminen vähittäistavarakaupan alalla

Seppänen, Petri (2025)

Avaa tiedosto
Seppanen_Petri.pdf (993.1Kt)
Lataukset: 


Seppänen, Petri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219426
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta
Tradenomi (ylempi AMK)

Petri Seppänen
Strategiatyön jalkauttaminen vähittäistavarakaupan alalla

Vuosi 2025 Sivumäärä: 50

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia strategian jalkauttamista vähittäistavarakaupan alalla ja kehittää konkreettisia ratkaisuja sen tehostamiseksi. Työn tarkoituksena oli tarjota vähittäistavarakaupan yritys X:lle keinoja strategian viestintään ja käytäntöön viemiseen, jotta strategia muuttuisi organisaation arjessa toimivaksi kokonaisuudeksi. Hyödyn saajina ovat Vähittäistavarakaupan yritys X ja sen johto, jotka voivat hyödyntää tutkimustuloksia strategian jalkauttamisen kehittämisessä.

Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli analysoida strategian jalkauttamisen nykytilaa vähittäistavarakaupan organisaatiossa sekä tunnistaa strategian toteutukseen liittyviä haasteita ja kehityskohteita. Lisäksi työn tavoitteena oli laatia kehittämisehdotuksia, joiden avulla strategian jalkauttamista voidaan tehostaa käytännön työssä.

Teoreettinen viitekehys pohjautuu strategisen johtamisen ja muutosjohtamisen teoriaan, erityisesti strategian implementointiin, viestinnän merkitykseen ja organisaatiokulttuurin vaikutukseen. Keskeisiä teemoja ovat strateginen suunnittelu, työntekijöiden sitouttaminen ja strategian linkittäminen päivittäiseen toimintaan.

Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena vähittäistavarakaupan yritys X:n vähittäistavarakaupan toimialalla. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastatteluja ja Learning Cafe -työpajaa. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä ja tuloksia verrattiin strategisen johtamisen sekä muutosjohtamisen teoreettiseen viitekehykseen.

Tutkimus osoitti, että strategian jalkauttamisen haasteita ovat erityisesti viestinnän epäselvyydet, henkilöstön sitoutumisen haasteet ja strategian kytkeminen päivittäisiin työtehtäviin. Kehittämisehdotuksina esitetään viestintäsuunnitelman parantamista, esihenkilöiden roolin vahvistamista ja strategian tavoitteiden konkretisointia työntekijöiden arkeen.

Tuloksista voidaan päätellä, että strategian jalkauttamisen onnistuminen edellyttää selkeää viestintää, johdon sitoutumista ja strategian jatkuvaa integrointia arkeen.

Kehittämisehdotuksina esitetään muun muassa viestinnän selkiyttämistä, esihenkilöiden tukemista strategiatyössä ja strategisten tavoitteiden konkretisointia henkilöstötasolla.

Avainsanat: strategia, jalkauttaminen, vähittäiskauppa, strateginen johtaminen, muutosjohtaminen
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste